حمام خان سنندج

استان کردستان، شهر سنندج، ضلع شمالی بازار سنندج، جنب مسجد داروغه
معرفی

حمام خان در سنندج به عنوان یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخی این شهر شناخته می‌شود و متعلق به دوران قاجار و زمان حکومت امان‌الله خان اردلان، والی کردستان است. این حمام که در سال ۱۲۲۰ هجری قمری به دستور امان‌الله خان اردلان ساخته شده، همواره مورد توجه ساکنان و بازدیدکنندگان بوده و دسترسی آسانی به آن وجود دارد. در گذشته، حمام خان به عنوان یکی از مکان‌های باشکوه و مهم شهر سنندج شناخته می‌شد و امروزه نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر مطرح است و بازدید از آن توصیه می‌شود.



معماری حمام خان، با ساختار کلاسیک ایرانی، شامل قسمت‌های گوناگونی از جمله ورودی، هشتی، سربینه، میان در، بینه، خزینه، خلوتی، سرویس‌های بهداشتی، آب‌انبار اضافی و تون می‌شود. جلوه‌های آبی حمام و استفاده از آب قنات در طراحی آن نمایان است. دو سکوی حمام دارای آب نماهای زیبایی بوده که در زمان امین التجار پر شده و در جریان بازسازی‌ها کشف و مجدداً مرمت شده‌اند. سربینه یا حمام سرد، بخشی از حمام است که برای بسیاری از مردم جذابیت زیادی دارد. بعد از دوره‌های طولانی مرمت و بازسازی، بخشی از حمام خان به بخش خصوصی واگذار شده و حالا به عنوان یک سفره‌خانه فعالیت می‌کند، که هم به حفظ و نگهداری از این میراث تاریخی کمک کرده و هم فضایی دلنشین برای بازدیدکنندگان فراهم آورده است.



سقف حمام خان با استفاده از طاق‌ها و گنبدهای مستحکم ساخته شده تا دوام و استحکام بنا افزایش یابد. مصالح گوناگونی چون سنگ، آجر، آهک و ملات آبی در ساختار این بنای تاریخی به کار رفته‌اند. هنر ظریف نقاشی‌هایی با طرح‌های متنوع از جمله طاووس، گل و گیاه، نمادهای حیوانی و انسانی و به ویژه پرندگان، زیبایی و جذابیت خاصی به حمام بخشیده‌اند و آن را به یکی از شاهکارهای معماری و هنری شهر تبدیل کرده‌اند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان کردستان
شهر سنندج
آدرس استان کردستان، شهر سنندج، ضلع شمالی بازار سنندج، جنب مسجد داروغه
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید کمتر از 1 ساعت
سال ساخت (قدمت) دوره قاجاریه
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به کردستان
جاذبه های مرتبط
روستای پالنگان کردستان کامیاران
مسجد دو مناره سقز کردستان سقز
دریاچه زریوار کردستان مریوان
پارک آبیدر کردستان سنندج
کلیسای سنندج کردستان سنندج
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}