حمام سلطان امیر احمد

استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی، کوچه سلطان امیراحمد
معرفی

حمام سلطان امیراحمد در خیابان علوی، کاشان، یک جاذبه تاریخی از دوران قاجار است. این مکان گردشگری در نزدیکی خانه‌های بروجردی‌ها، عباسیان، و طباطبایی‌ها واقع شده و می‌توانید قبل یا بعد از بازدید از آن، به دیگر جاهای دیدنی کاشان سر بزنید. حمام سلطان امیراحمد از امامزاده مجاور خود نام گرفته و شواهد نشان می‌دهد که تاریخ این حمام به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد. با این حال، ساختار حمام به دوره قاجار تعلق دارد و پس از زلزله سال ۱۱۵۰ شمسی، بازسازی شده است. برخی اعتقاد دارند که حمام کنونی در زمان قاجار، در سال ۱۲۹۲ هجری قمری (حدود ۱۲۵۴ شمسی) ساخته شده و به ساختمان قدیمی افزوده شده است.



حمام سلطان امیر احمد با مساحت ۱۰۰۰ متر مربع از جمله زیباترین حمام‌های جهان به حساب می‌آید. از آهک بری، گچ بری، کاشی کاری و سقف طاقی به عنوان تزئینات حمام استفاده شده و نمونه‌ای استثنایی از معماری باشکوه ایرانی. این حمام به‌خاطر حفظ گرمای بنا، کمی پایین‌تر از سطح زمین ساخته شده است. با ساختار یک سالن بزرگ هشت ضلعی و حوض هشت ضلعی در وسط، حمام سلطان امیر احمد فضای میانی خود را با هشت ستون احاطه کرده است که فضاهای نشستن را از فضای میانی جدا می‌کنند. آهک‌بری با حكاكی نقوش برجسته بر سطح از آهک به‌عنوان یکی از هنرهای زیبایی ایرانی شناخته می‌شود. از کاشی‌های آبی فیروزه‌ای و طلایی، گچ‌بری‌های هفت لایه‌ای و معماری خاص، حمام سلطان امیر احمد به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین حمام‌های ایران شناخته می‌شود.



این حمام از سقف‌های طاقی، موزاییک‌های چشم‌نواز و نقاشی‌های دیواری بهره می‌برد که جلوه خاصی به ساختمان بخشیده‌اند. برای تامین آب از دو حلقه چاه و انتقال آب بین بخش‌های مختلف حمام از تنبوشه یا لوله‌های سفالین استفاده شده و شیشه‌های رنگین به‌نام گلجام نیز در سوراخ سقف یا دیوار حمام زیبایی ویژه‌ای ایجاد می‌کنند. حمام سلطان امیر احمد از دو بخش اصلی کوچک و بزرگ تشکیل شده است. در ورودی، فضای جلوخان سردر با زیبایی‌های کاشی کاری و گچ کاری آراسته شده، به سردر می‌انجامد و سپس به فضای هشتی شکل با راهروی پر پیچ و خم می‌رسیم که ما را به سربینه هدایت می‌کند. سربینه با زیبایی‌های گچ بری و تزئینات حمام‌های سنتی مزین شده و شکل یک هشت ضلعی با حوض مرکزی دارد. گرم خانه به‌وسیله ۴ ستون به ۳ بخش تقسیم شده و محل استحمام اصلی است. بخش بام حمام با گنبدهای آراسته به شیشه های محدب، نور مناسبی فراهم کرده و از دید داخلی جلوگیری می‌کند. این بخش با چشم‌انداز جذابی از کاشان مورد توجه گردشگران است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اصفهان
شهر کاشان
آدرس استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی، کوچه سلطان امیراحمد
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید بین 1 تا 2 ساعت
ثبت ملی ایران ✅️
سال ساخت (قدمت) دوره قاجار
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به کاشان و نیاسر
برنامه سفر ۳ روزه به اصفهان
جاذبه های مرتبط
خانه مشیرالملک انصاری اصفهان اصفهان
انگورستان ملک اصفهان اصفهان
تپه سیلک اصفهان کاشان
منارجنبان اصفهان اصفهان
کاخ چهلستون اصفهان اصفهان اصفهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}