حمام فین کاشان

استان اصفهان، شهر کاشان، انتهای خیابان امیر کبیر
معرفی

حمام فین کاشان در باغ فین کاشان واقع شده، واقعه قتل امیرکبیر در این حمام، موجب شهرتش شده است. حمام فین کاشان متشکل از دو حمام کوچک و بزرگ می باشد که از دوره های صفویه و قاجاریه به جا مانده است. این مکان با دالان ها، راهروها و کاشی کاری ها دارای معماری زیبا و غنی ایرانی است. راه ورود هر دو حمام  از داخل باغ است، اما وجود آنها از داخل باغ به طور کامل مشخص نیست. حمام کوچک در دوره‌ی صفویه ساخته شده و قدمتی طولانی‌تر از حمام بزرگ دارد، دارای هفت کاشی قدیمی در قسمت خزینه است که این کاشی ها ۵۰۰ سال قدمت دارند.



از این حمام خدمتکاران و در برخی روزها عموم مردم استفاده می کردند و به همین علت معماری ویژه ای نداشته و عمده شهرتش مربوط به واقعه به قتل رسیدن امیرکبیر در آن می باشد. حمام بزرگ، مربوط به دوران فتحعلی شاه قاجار است و برای استفاده‌ی فرماندهان، حاکمان و بزرگان دربار احداث شده و عناصر خاص معماری مثل ستون‌ های مرمر و سقف نقاشی‌ شده‌ شگفت انگیزی در ساخت آن به کار رفته است. هرکدام از حمام‌ها ورودی، گرم‌خانه، آب‌نما، خزینه، سربینه جداگانه دارند و تعویض آب حمام‌ها توسط کانال‌هایی صورت می گیرد.



همچنین دیواره‌ها با عایق‌ رطوبتی پوشیده شده‌اند، بنابراین جلوی هدر رفت انرژی و سرد شدن آب حمام گرفته می شود. حمام بزرگ دو سربینه دارد. سربینه‌ی اول سکویی در انتها و بخاری دیواری دارد و به ورودی نزدیک‌ تر، است. در این سربینه نورگیرهایی زیبا با کاشی‌های مشبک و رو به باغ وجود دارد. سربینه‌ی دوم، هم شامل  حوضی در وسط و مسیر تردد در ضلع شرقی است. برای بازدید از این حمام تاریخی فصل های بهار و تابستان  به خاطر وجود آب و هوای معتدل بهترین زمان می باشند، همچنین می توانید در این سفر دلپذیر به جاذبه های اطراف حمام مثل مسجد جامع کاشان، مسجد و مدرسه آقا بزرگ، خانه بروجردی ها، بازار سنتی کاشان و خانه طباطبایی نیز سر بزنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اصفهان
شهر کاشان
آدرس استان اصفهان، شهر کاشان، انتهای خیابان امیر کبیر
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
ثبت یونسکو
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
کافه
سرویس بهداشتی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به کاشان و نیاسر
برنامه سفر ۳ روزه به اصفهان
جاذبه های مرتبط
خانه مشیرالملک انصاری اصفهان اصفهان
انگورستان ملک اصفهان اصفهان
تپه سیلک اصفهان کاشان
منارجنبان اصفهان اصفهان
کاخ چهلستون اصفهان اصفهان اصفهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}