حمام وکیل کرمان

استان کرمان، شهر کرمان، میانه‌های بازار کرمان، بعد از حمام گنجعلی خان
معرفی

حمام وکیل کرمان یکی از اماکن دیدنی و مشهور شهر کرمان می باشد و با تاثیر پذیری‌ از سبک‌ معماری‌ عصر زندیه قاجاریه‌  و با الگو برداری از حمام گنجعلی خان احداث‌ شده و امروزه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان آن را مدیریت می‌ کند. این بنا اکنون به عنوان یک چای خانه سنتی کاربرد دارد و در آن فالوده کرمانی، چای و انواع نوشیدنی در کنار نوای خوش موسیقی های محلی، عرضه می شود. بخش گرمخانه نیز به محل صرف غذاهای محلی کرمان تبدیل شده است.



حمام وکیل کرمان اولین بخش از مجموعه وکیل است و دارای دو بخش‌ رختکن‌ و گرمخانه‌ می باشد، همچنین در این دو قسمت می توان حوضچه هایی زیبا را دید. از کف‌ تا دیوار حمام، کاشی‌‌کاری‌ و سرامیک‌ کاری‌ شده‌ و بنا در سال ۱۳۶۹ مورد بازسازی قرار گرفته و راهی از آن به بازار کرمان ارتباط داده شده است. ورودی حمام به صورت یک دالان با حوض و سر در هشتی می باشد و در سقف ورودی یک نورگیر برای تأمین نور حمام تعبیه شده است. روبروی ورودی حمام خزینه قرار دارد که فضایی مستطیل شکل است که در قسمت میانی دارای سقفی پرکار می باشد.



بعد از خزینه وارد سربینه حمام می‌ شوید که از ترکیب اشکال هندسی به وجود آمده و یک قاعده پر شکست و برش خورده است و در قسمت میانی آن، 8 ستون سنگی و یک حوض بزرگ و در دو انتهای آن، 2 حوض مستطیل شکل کوچک وجود دارد. اطراف سربینه، سکویی ، با کاشی‌ های فیروزه‌ ای کمی بالاتر از کف قرار دارد. گرم خانه نیز فضای کشیده‌ ای است و توسط ستون‌ های سنگی  به 3 بخش اصلی تقسیم شده است.



به عنوان بهترین زمان سفر برای بازدید از این جاذبه، نیمه‌ ی دوم سال و اوایل بهار که هوا، کمتر گرم می باشد را میتوان پیشنهاد داد. از نزدیک‌ ترین جاذبه‌ های گردشگری به حمام می‌ توان مجموعه گنجعلی خان، موزه هنرهای معاصر صنعتی، کتابخانه ملی کرمان و یخدان مویدی را نام برد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان کرمان
شهر کرمان
آدرس استان کرمان، شهر کرمان، میانه‌های بازار کرمان، بعد از حمام گنجعلی خان
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) سال ۱۲۸۰ هجری قمری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
بوفه
سرویس بهداشتی
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 2 روزه به کرمان
برنامه سفر 3 روزه به کرمان
جاذبه های مرتبط
گنبد جبلیه کرمان کرمان
ارگ بم کرمان بم
مسجد جامع کرمان کرمان کرمان
مجموعه گنجعلی خان کرمان کرمان
باغ فتح آباد کرمان کرمان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}