خانه آخوند ابو

استان لرستان، شهر خرم آباد، محله درب باباطاهر (دَربُو طاهر)، خیابان امام، دوازده برجی، روبروی قلعه فلک الافلاک
معرفی

خانه آخوند ابو در کنار مقبره باباطاهر در شهر خرم آباد، در ضلع غربی قلعه فلک افلاک، خیابان دوازده برجی واقع شده است و به عنوان موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی  استان لرستان استفاده می شود. ساختمان آخوند ابو مربوط به اواسط دوره قاجار و متعلق به شخصی به نام میرزا محسن قاضی می باشد که اصالتا خوزستانی و به عنوان قاضی القضات شهرشناخته می شده و این ساختمان هم محل کار قضاوت و هم محل زندگی وی بوده است. از نکات جذاب و قابل توجه در مورد این بنا، چشم انداز آن به قلعه فلک‌الافلک است.



خانه آخوند ابو از جمله خانه های نیم درونگرا است؛ ساختمان این خانه قجری مساحتی در حدود 730 متربع دارد که دارای دو بخش شمالی و جنوبی است؛ بخش شمالی در دو طبقه احداث شده و دارای دو ورودی به مهمانخانه‌ها و سالن‌های بزرگ است. دیواره های بخش تابستانه گچبری شده و در قسمت جنوبی پنجره های مشبک به کار رفته است. معماری خانه آخوند ابو شامل اتاق سه دری، پنج دری و تالار است؛ عمده تزیینات به کار رفته در این خانه تاریخی از نوع قطاربندی، گل انداز و خفته راسته بوده و مصالح به کار رفته در بنا از نوع سنگ، آجر، چوب و ملات می باشند. در حیاط این بنا حوضی با فواره ای در وسط و درختان سبز و معماری به سبک دندان موشی دیده می شود.



با توجه به آب و هوای مناسب فصل بهار و تابستان در شهر خرم آباد بهترین زمان برای بازدید از این خانه تاریخی همین فصول می باشند؛ البته درتعطیلات نوروز بخاطر جشنواره های غذا و لباسهای محلی که در این مکان  برگزار می گردد تعداد بازدیدکننده گان نسبت به همیشه بیشتر می شود. از دیگر آثار با ارزش و دیدنی اطراف خانه آخوند ابو یا خانه قاضی، موزه زبان و فرهنگ لرستان، موزه باستان شناسی و مردم شناسی فلک‌الافلک، قلعه فلک‌الافلک، مقبره بابا طاهر و رستوران و مجموعه حمام گپ است که مناسب برای بازدید گردشگران می باشند.  


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان لرستان
شهر خرم آباد
آدرس استان لرستان، شهر خرم آباد، محله درب باباطاهر (دَربُو طاهر)، خیابان امام، دوازده برجی، روبروی قلعه فلک الافلاک
دسته‌بندی شهری
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) اواسط دوران قاجاریه
تعداد طبقات 2
نوع بنا مسکونی
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
بوفه
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به لرستان
برنامه سفر 2 روزه به لرستان
جاذبه های مرتبط
موزه فلک الافلاک لرستان خرم آباد
آبشار گریت لرستان خرم آباد
مسجد جامع بروجرد لرستان بروجرد
پل قلعه حاتم لرستان بروجرد
امامزاده جعفر لرستان بروجرد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}