خانه امیر لطیفی (موزه صنایع دستی گرگان)

استان گلستان، شهر گرگان، خیابان شهدا، لاله ۳
معرفی

در بافت قدیمی شهر گرگان جاذبه های تاریخی زیادی قرار دارند که یکی از آن ها خانه امیر لطیفی ها است. قدمت این خانه به دوره قاجار برمی گردد و در سال های اخیر با بازسازی بنا و تبدیل آن به موزه ،مکان مناسبی برای بازدید گردشگران فراهم شده است. معماری خاص بنا حس دوران قدیم را به شما می دهد،یکی از قسمت های دیدنی این مکان موزه صنایع دستی است که در دل این خانه جای گرفته است.



این موزه صنایع دستی استان گلستان را در دو طبقه به نمایش گذاشته است به طوری که در طبقه اول چند غرفه وجود دارد که صنایع ‌دستی و فرهنگ مناطقی مانند علی‌آباد کتول، روستای شاهکوه، صحرای ترکمن و قزاق محله، رامیان و روستای زیارت را معرفی می کند. در طبقه‌ی دوم موزه، صنایع دستی گرگان و استان گلستان معرفی شده و غرفه‌های مسگری، آهنگری، نمدمالی، جاجیم‌ بافی، قالی‌بافی، پنبه‌زنی، نخ‌ریسی، حصیر بافی و درودگری به چشم می خورد.



خانه امیر لطیفی دارای مساحتی برابر هزار متر مربع است و در گذشته مهدی خان ساعد لشکر معروف به مهدی خان مَلِک که بزرگ خاندان ملک و آخرین حاکم گرگان در دوره‌ی قاجار بوده در آن سکونت داشته است.از در چوبی عمارت که بگذرید،می توانید توسط ورودی باریکی حیاط خانه ،حوض و باغچه‌ها که همگی شکل مستطیلی‌ دارند را ببینید. ساختمان‌هایی با پنجره‌های چوبی و شیشه‌های رنگی در سه ضلع حیاط، دیده می‌شود، اما عمارت اصلی در ضلع شمالی قرار گرفته است.



اتاق‌های سه‌ دری برای استراحت خدمه یا اتاق خواب اهالی خانه  در بخش اصلی عمارت تعبیه شده اند و اتاق پنج دری به عنوان مهمان‌خانه در نظر گرفته شده است. عمده مصالح به کار رفته برای ساخت آن ،مانند اغلب خانه‌های قدیمی ایرانی عبارتند از چوب، خشت و آجر به همراه ساروج (ملات) که بعدها کف اتاق‌های آن سیمان کاری شده است.



در نزدیکی خانه امیر لطیفی جاذبه های گردشگری دیگری مثل بازار نعلبندان ، خانه باقری و مسجد جامع گرگان قرار دارند ،همچنین فاصله این ساختمان تا مدرسه تقوی ۴۵۰ متر و تا پارک جنگلی ناهار خوران ۱۲ کیلومتر است ،که می توانید در طول سفر خود از این جاذبه های ارزشمند بازدید کرده و گردشی لذت بخش تر داشته باشید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان گلستان
شهر گرگان
آدرس استان گلستان، شهر گرگان، خیابان شهدا، لاله ۳
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
آب اشامیدنی
پوشش اینترنت 4G
غرفه صنایع دستی
سرویس بهداشتی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه گرگان
جاذبه های مرتبط
جنگل قرن آباد گلستان گرگان
دشت شقایق گلستان گالیکش
دریاچه مصنوعی گنبد کاووس گلستان گنبدکاووس
آبشار دو آب گلستان کردکوی
آبشار زیارت گلستان گرگان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}