خانه بانک ملی بجنورد

استان خراسان شمالی، شهر بجنورد، خیابان امیریه جنوبی
معرفی

خانه بانک ملی در بجنورد، نمونه‌ای از آثار معماری دوره پهلوی اول است و ریشه‌ای به اواخر قاجاریه دارد. در زمان‌های گذشته، این خانه مکانی برای سکونت یک وکیل برجسته بجنورد بوده، اما پس از انقلاب، بانک ملی آن را به عهده گرفت. خصوصیت برجسته این خانه، معماری اروپایی قرن هجدهمی است که شیروانی‌های زیبا با روکش‌های سفید گالوانیزه و رنگ‌های متنوع در آن مشهود است. این خصوصیات معماری، آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری بجنورد تبدیل کرده و در فهرست آثار ملی ثبت شده است.



ساختمانی با چهار ستون استوانه‌ای مجلل در دو ایوان متفاوت قرار گرفته است. ستون‌ها با تزئینات دقیقی آراسته شده‌اند. درون ساختمان، هنر آیینه‌کاری، گچ‌بری با الهام از الگوهای گل و گیاه، و منبت‌کاری روی در‌ها و پنجره‌ها زیبایی خاصی به بنا بخشیده‌اند. کاشی‌های هفت رنگ نیز در قاب‌های مختلف به نمای بنا زیبایی می‌افزاید. به جز آن، سه قاب بی‌تزئین در نمای ساختمان وجود دارد. پنجره‌ها و ورودی‌ها با قوس‌های کمانی زیبا شکل گرفته و بالای آن‌ها نیز قاب‌های کاشی‌کاری قرار دارد. این ساختمان در کل با تاثیرات معماری اروپایی قرن‌های ۱۸ و ۱۹ میلادی طراحی و احداث شده است.



خانه بانک ملی که در بجنورد قرار دارد، حدود ۹۰ سال قدمت دارد. در زمان‌های قبل، این بنا به عنوان محل زندگی یکی از وکلای برجسته شهر مورد استفاده قرار می‌گرفت. با وقوع انقلاب ۵۷، این ملک به بانک ملی انتقال یافت. همچنین، پس از تاسیس اداره امور شعب استان خراسان شمالی در سال ۱۳۸۳، بخشی از این عمارت به عنوان مکان اداری این نهاد به کار گرفته شد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان خراسان شمالی
شهر بجنورد
آدرس استان خراسان شمالی، شهر بجنورد، خیابان امیریه جنوبی
دسته‌بندی شهری
مدت زمان بازدید کمتر از یک ساعت
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 2 روزه به بجنورد
جاذبه های مرتبط
عمارت سردار مخفم بجنورد خراسان شمالی بجنورد
آبشار حمید بجنورد خراسان شمالی بجنورد
حسینیه جاجرمی خراسان شمالی بجنورد
گردشگاه بش قارداش خراسان شمالی بجنورد
گردشگاه بابا امان خراسان شمالی بجنورد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}