خانه تاریخی بروجردی ها

استان اصفهان، شهر کاشان، محله سلطان میراحمد، خیابان علوی
معرفی

خانه بروجردی‌ها یکی از جواهرات معماری سنتی ایرانی در کاشان است. این خانه با زیبایی‌های هندسی و طراحی خاص خود هر کسی را مجذوب می‌کند. ویژگی‌های بنا نه تنها نماد معماری درون‌گرای ایرانی است بلکه نشان‌دهنده فرهنگ و تمدن پیشین این سرزمین است. خانه بروجردی‌ها واقع در محله محمد سلطان میراحمد می‌باشد. این خانه با بادگیرهای برجسته و کلاه فرنگی خود یادآور زیبایی‌های هنری معماری ایرانی است. با توجه به کتیبه‌های برجسته در تالار، تاریخ ساخت آن به اوایل قرن ۱۳ هجری قمری بازمی‌گردد و بر خلاف گذشت زمان، هنوز هم جلوه‌ی باشکوهی دارد.



خانه بروجردی‌ها با دو طبقه و یک سرداب در قسمت جنوبی، مساحتی به وسعت ۱۷۰۰ مترمربع دارد. این خانه با طراحی‌های منحصربه‌فردی چون سقف گنبدی شکل و تکنیک‌های خنک‌کننده، به نیازهای آب و هوایی منطقه پاسخ می‌دهد. ویژگی‌های معماری آن به‌گونه‌ای است که با ساختمان‌های معروفی مانند آثار گائودی در بارسلونا نیز مقایسه می‌شود. خانه بروجردی‌ها با استفاده از مصالح محلی و سنتی ساخته شده است. پنجره‌های رنگی، نقاشی‌ها، گچ‌بری‌ها و معماری ایرانی این عمارت را به یکی از شاهکارهای معماری تبدیل کرده‌اند. اغلب قسمت‌ها از خشت خام و ملاط‌های گل یا گچ ساخته شده‌اند. نماها با آجر ختایی زینت یافته و بیرونی بنا با کاهگل پوشانده شده است. در برخی نقاط، جهت ایجاد سطوح مسطح یا مواجه با نیروهای کششی، از چوب بهره‌برداری شده است.



مرکزی‌ترین قسمت خانه بروجردی‌ها، تابستان‌نشین است که در مقابل ورودی قرار دارد. این قسمت متشکل از تالار اصلی، اتاق‌ها، سرپوشیده‌ها و تالار طنبی می‌باشد. ویژگی برجسته این بخش، گنبدی است با نورگیرهای منحصر به فرد و مقرنس‌کاری‌هایی بی‌نظیر. نقاشی‌ها و گچ‌بری‌های باورنکردنی که در دیوارهای این بخش نمایش‌داده شده‌اند که به سبک روسی طراحی شده و هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اصفهان
شهر کاشان
آدرس استان اصفهان، شهر کاشان، محله سلطان میراحمد، خیابان علوی
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید بین ۱ تا ۲ ساعت
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره قاجاریه
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به کاشان و نیاسر
برنامه سفر ۳ روزه به اصفهان
جاذبه های مرتبط
خانه مشیرالملک انصاری اصفهان اصفهان
انگورستان ملک اصفهان اصفهان
تپه سیلک اصفهان کاشان
منارجنبان اصفهان اصفهان
کاخ چهلستون اصفهان اصفهان اصفهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}