خانه تاریخی زعیم

استان قزوین، شهر قزوین، خیابان بوعلی سینا
معرفی

خانه تاریخی زعیم از بناهای تاریخی استان قزوین است که در خیابان نادری شهر قزوین قرار دارد. از تاریخچه این خانه اسناد مکتوب و واضحی در دست نیست ولی براساس تاریخ کتیبه‌ای که در قسمت جنوبی بنا یعنی شاه نشین قرار دارد و تاریخ 1022 هجری قمری را نشان می‌دهد، می‌توان حدس زد که این بنا در دوره صفویه ساخته شده است. سه نسل در این خانه زندگی کرده اند و در آخر نیز خانواده‌ی آقای زعیم؛ کارمند اداره‌ی ثبت در این خانه سکونت داشتند. در نهایت حدود 10 سال پیش این بنا توسط میراث فرهنگی از خانواده زعیم خریداری شده و مرمت و بازسازی آن انجام شد.



خانه تاریخی زعیم شامل سه حیاط و یک آب انبار و زیرزمینی در طرفین ساختمان است. اما به دلیل بی توجهی به آثار تاریخی، بیشتر قسمت های این خانه از  بین رفته و فقط یک حیاط باقی مانده است. این خانه در گذشته سه حیاط، یک آب‌انبار و همچنین زیرزمین در دو طرف بنا داشت اما متاسفانه الان فقط یکی از حیاط‌ها باقی مانده و بقیه‌ی نقاط در اثر بی‌توجهی به این آثار با ارزش و تاریخی تخریب شده است. قسمت شمالی این بنا که تبدیل به خانه شده، دارای معماری‌های زیبا و باشکوهی بوده است.



در قسمت شاه نشین که در واقع بخش جنوبی بنا است؛ گچبری، نقاشی‌های قدیمی، آیینه‌کاری و مقرنس کاری و تصاویر زیبایی دیده می‌شود که جذابیت این بنای تاریخی را چند برابر کرده است. در نزدیکی خانه زعیم آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری زیادی قرار دارد که در فاصله زمانی حداکثر 15 دقیقه از هم قرار گرفته اند. از جمله آن‌ها می‌توان به حمام قجر،کاروانسرای سعدالسلطنه و بازار سنتی قزوین اشاره کرد که می توانید بعد از بازدید از این مکان سری هم به جاذبه های اطراف آن بزنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان قزوین
شهر قزوین
آدرس استان قزوین، شهر قزوین، خیابان بوعلی سینا
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) 1022 هجری قمری
نوع بنا آجری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
بازار
پوشش اینترنت 4G
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به قزوین
برنامه سفر 2 روزه به قزوین
جاذبه های مرتبط
تپه سگز آباد قزوین قزوین
امامزاده شاهزاده حسین قزوین قزوین قزوین
گراند هتل قزوین قزوین قزوین
قلعه الموت قزوین قزوین
سردر عالی قاپو قزوین قزوین قزوین
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}