خانه تاریخی عباسیان

استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی
معرفی

خانه تاریخی عباسیان در محله سلطان امیر احمد کاشان بنا شده و مربوط به دوره قاجار می باشد، بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع وسعت و در حدود ۷۰۰۰ متر مربع زیر بنا دارد و ساختش ۲۰ سال طول کشیده است. این عمارت دارای ۳ طبقه و همراه با ۵ حیاط اندرونی، باغچه، بخش خدمه، حوضخانه وبخش های دیگر بود که پس از فوت صاحب اولیه خانه که از زتاجران معروف چینی و بلور در کاشان بود، این مجموعه به افراد مختلفی فروخته و به صورت 5 قسمت مستقل تقسیم شد. در بدو ورود به خانه، نگاهتان محو نمای ساده‌ی بیرونی خواهد شد.



سبک معماری این خانه به صورت گودال باغچه است و طبقه‌ اول خانه پایین‌ تر از سطح زمین قرار دارد تا دسترسی به آب قنات راحت تر باشد، همچنین از میان پایه‌های خشتی حیاط کانال‌های ورودی آب قنات به خانه عبور می‌کنند که یکی دیگر از جلوه های معماری بی نظیر خانه تاریخی عباسیان است. از اصول  معماری قابل توجه ای که در این خانه به کار رفته است، معماری درونگرا و اسلامی آن می‌باشد، به طوری که فضای عمارت به دو بخش اندرونی و بیرونی تقسیم شده و محل اقامت آقایان و خانم‌ ها در تالارها مستقل از هم است. اصل مهم دیگر در ساخت این خانه تاریخی قرینه سازی می باشد، که تمام بخش های خانه نسبت به هم قرینه هستند و اهالی خانه متناسب با آب و هوا در قسمت زمستانه و تابستانه مربوطه زندگی می کردند.



بخش بیرونی خانه شامل اتاق آینه، تالار سرپوشیده، اتاق های سه دری و پنج درو ایوان است. زیباترین قسمت خانه، اتاق آینه است که با زیباترین تزئینات ،گچ بری ها، آیینه کاری ها و شیشه های رنگی چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. جاهای دیدنی اطراف خانه عباسیان عبارت است از: خانه بروجردی ها که این خانه محل سکونت حاج آقا حسن بروجردی از بازرگانان شهر کاشان بوده، خانه طباطبایی ها که به عروس خانه‌ های ایران معروف است و حمام سلطان امیراحمد که در فاصله ی حدود ۱۵۰ متری با خانه عباسیان قرار دارد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اصفهان
شهر کاشان
آدرس استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) ۱۲۰۱ هجری شمسی
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
سوپرمارکت
کافه
رستوران
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به کاشان و نیاسر
برنامه سفر ۳ روزه به اصفهان
جاذبه های مرتبط
خانه مشیرالملک انصاری اصفهان اصفهان
انگورستان ملک اصفهان اصفهان
تپه سیلک اصفهان کاشان
منارجنبان اصفهان اصفهان
کاخ چهلستون اصفهان اصفهان اصفهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}