خانه تاریخی یزدان پناه

استان قم، شهر قم، خیابان ۱۹ دی (باجک)، کوچه ۱۱
معرفی

خانهٔ یزدان پناه، یک عمارت تاریخی در خیابان باجک، کوچهٔ شمارهٔ ۱۱ محلهٔ باغ پنبه شهر قم قرار دارد. این ساختمان از زمان دورهٔ قاجار می‌باشد و ویژگی‌های معماری مانند آب انبارهای متصل به قنات و بادگیر برای خنک کردن زیرزمین در تابستان را داراست. در حال حاضر، این عمارت به یک موزهٔ صنایع دستی محلی تبدیل شده که از آثار ارزشمند صنایع دستی قم به خوبی مراقبت می‌کند.



این خانه با معماری زیبا و منحصر به فرد، بر روی زمینی به مساحت 1000 متر مربع ساخته شده است. وقتی وارد خانه می‌شوید، حوضی در وسط حیاط خانه بلافاصله مشهود است که زیبایی ویژه‌ای به محیط می‌بخشد. دیواره‌های بلند و آجری اطراف ساختمان چشم‌اندازی زیبا را ایجاد می‌کنند. این خانه دارای اتاق‌های دو طبقه در اطراف حیاط است. یک طبقه به عنوان زیرزمین و طبقه بالایی به عنوان اتاق نشیمن مورد استفاده قرار می‌گرفته است. درب‌های چوبی نیز زیبایی ویژه‌ای به خانه اضافه می‌کنند. ایوانی در جنوب خانه واقع شده و به اتاق‌های تو در تو ختم می‌شود. سقف این اتاق‌ها بلندتر از بقیه اتاق‌ها ساخته شده تا در تابستان‌ها خانه خنک بماند.



در خانه یزدان پناه، اتاق‌ها در اطراف حیاط چیده شده‌اند و این خاصیت امکان ایجاد ارتباط مستقیم بین اتاق‌ها را فراهم می‌کند. در سمت شمال خانه، یک اتاق بزرگ به نام اتاق زمستانی یا تهرانی قرار دارد که در واقع برای جذب حداکثر نور خورشید و آفتاب‌گیری ایجاد شده است. از این اتاق می‌توان به راحتی به اتاق مهمان دسترسی پیدا کرد که در زمان مهمانی‌ها بسیار مفید بوده است. همچنین، اتاق‌ها در زمان جشن‌ها و مراسم مختلف با یکدیگر ارتباط داشته و فضایی بزرگ و مناسب را برای تشکیل مراسم‌های خانوادگی فراهم می‌کرده‌اند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان قم
شهر قم
آدرس استان قم، شهر قم، خیابان ۱۹ دی (باجک)، کوچه ۱۱
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید بین 1 تا 2 ساعت
سال ساخت (قدمت) اواخر حکومت قاجار
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به قم
برنامه سفر 2 روزه به قم
جاذبه های مرتبط
محوطه تاریخی قلی درویش قم قم
دریاچه حوض سلطان قم قم
مقبره های باغ گنبد سبز قم قم
مسجد جمکران قم قم
حرم حضرت معصومه (س) قم قم
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}