خانه تقوی ها

استان گلستان، شهر گرگان، خیابان امام خمینی، آفتاب ۱۵
معرفی

خانه تقوی ها با مساحتی در حدود ۲۰۰۰ متر یکی از آثار بسیار چشمگیر استان گلستان می باشد، که در دوره قاجار توسط حاج میرزا محمدتقی تقوی معروف به تقی‌ اف ساخته شده است. خاندان تقوی از تاجران مشهور منطقه استرآباد در عهد حاکمیت قاجار می باشند و به دلیل تجارت با روسیه، عنوان《تقی اُف》را گرفته بودند. این خانه در گذشته به عنوان محلی برای تجمع افراد سیاسی و هم چنین تجار برای مشورت و گرفتن تصمیمات مهم کاربرد داشته است. کنسولي در قسمت جلوی نمای ورودی ساختمان در طبقه ي بالا تعبیه شده و اصطلاحاً به اين گونه بناها کلاه فرنگي گفته مي شود که سبب به وجود آمدن نمای فوق العاده ای در این مجموعه تاریخی شده است.



خانه تقوی ها شامل دو طبقه می باشد و کف طبقه دوم، از چوب ساخته شده تا سنگینی کمتری برای سقف طبقه اول داشته باشد.همچنین بیش از ده حیاط اصلی و فرعی در مجموعه وجود دارد که بر اساس کارکرد هر کدام از آنها با نام هایی مانند حیاط بیرونی اول و دوم، حیاط مطبخ، حیاط سرطویله، هشتی‌ ها و پشت حیاط‌ها و... شناخته شده و هر یک دارای حوض‌های مختص به خود هستند. جوی‌ های روباز که در بیرون بنا قرار داشتند، به حیاط خانه و حوض وارد شده و آب حوض ها را تامین می‌کردند. از ویژگی های ‌های مهم معماری بنا این موضوع است که هیچ کدام از حیاط‌ های خانه، دارای تقارن نیستند.



ایوان های ساختمان در معرض تابش مستقیم نور آفتاب نبوده و به همین دلیل برای انبار کردن مواد خوراکی و آذوقه کاربرد داشته و با نام مهتابی نیز خوانده می شدند. عمده مصالح به کار رفته در ساخت بنا،عبارتند از گچ، خاک، آهک، آجر، خشت خام و چوب ،همچنین  زیبایی اثر توسط آیاتی با خطوط نسخ و ابیاتی از اشعار فارسی نیز با خطوط نستعلیق چندین برابر شده است. این مکان واقع در بافت تاریخی گرگان و در کنار بازار نعلبندان و امامزاده نور قرار دارد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان گلستان
شهر گرگان
آدرس استان گلستان، شهر گرگان، خیابان امام خمینی، آفتاب ۱۵
دسته‌بندی تاریخی
تعداد طبقات دو طبقه
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
بوفه
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه گرگان
جاذبه های مرتبط
جنگل قرن آباد گلستان گرگان
دشت شقایق گلستان گالیکش
دریاچه مصنوعی گنبد کاووس گلستان گنبدکاووس
آبشار دو آب گلستان کردکوی
آبشار زیارت گلستان گرگان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}