خانه حسن پور

استان مرکزی، شهر اراک، بعد از چهارسوق بازار، اولین گذر سمت چپ، مقابل گذر مدرسه سپهداری
معرفی

خانه حسن‌پور یکی از بناهای تاریخی شهر اراک است که در محله بافت قدیمی شهر قرار دارد. این خانه متعلق به حاج علی مشیری بوده و پس از چندین نسل، به مالکیت خانواده حسن‌پور منتقل شده است. در سال ۱۳۴۷، اداره میراث فرهنگی این بنا را خریداری و بازسازی کرده و در سال ۱۳۸۲ به عنوان موزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان به بهره‌برداری رسانده است. خانه حسن‌پور در اراک، با مساحت ۶۰۰ متر مربع، دارای دو طبقه است. طبقه همکف شامل مطبخ، انبار و ورودی بنا است و اتاق‌های آن در زمستان استفاده می‌شوند. اتاق‌های طبقه اول به عنوان اتاق‌های تابستانی بهره‌برداری می‌شوند. معماری درون‌گرایی ویژگی مشهودی از این خانه است، با یک حیاط مرکزی و اتاق‌هایی که به سه جهت حیاط باز می‌شوند.



خانه‌ای با طراحی داخلی منحصر به فرد که اتاق‌ها به وسیله درها و گذرگاه‌ها به یکدیگر متصل هستند. کف حیاط نسبت به خیابان به اندازه 1.5 متر پایین‌تر قرار دارد، و نور مستقیم به اتاق‌ها از طریق این حیاط وارد می‌شود. مصالح مورد استفاده در ساختمان شامل سنگ آهک، آجر، خشت، گل و چوب هستند و زیبایی ویژه‌ای به خانه بخشیده است، به ویژه نمای بیرونی که با کاشی، آجر و نقوش اسلیمی زیبا تزئین شده است.



خانه حسن‌پور در اراک، که اکنون به یک مرکز فرهنگی و هنری تبدیل شده، میزبان مجموعه‌ای از موزه‌ها است. در این موزه‌ها، آثار هنر خوش‌نویسی، تذهیب، ظروف سفالی، فرش‌های منطقه ساروق، قلم‌زنی‌ها و برنج‌کاری‌ها به نمایش گذاشته شده‌اند. علاوه بر آن، لباس‌های سنتی و ترمه‌دوزی‌های منحصر به فرد، همچنین مجسمه‌های چوبی و تصویری از فنون قدیمی مانند چاه‌کنی و قالی‌بافی نیز در این مکان به نمایش درآمده‌اند. این مکان یک پنجره به فرهنگ و تاریخ ایرانی است که بازدید از آن می‌تواند درکی عمیق‌تر از هنر و میراث فرهنگی منطقه به ما بدهد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان مرکزی
شهر اراک
آدرس استان مرکزی، شهر اراک، بعد از چهارسوق بازار، اولین گذر سمت چپ، مقابل گذر مدرسه سپهداری
دسته‌بندی تاریخی
سال ساخت (قدمت) دوره احمد شاه قاجار
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 1 روزه به ساوه
برنامه سفر 2 روزه به اراک
برنامه سفر 3 روزه به محلات و اراک
جاذبه های مرتبط
قلعه دختر ساوه مرکزی ساوه
روستای انجدان مرکزی اراک
مسجد جامع ساوه مرکزی ساوه
مسجد جامع شش ناو مرکزی تفرش
بازار اراک مرکزی اراک
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}