خانه سردار جلیل

استان مازندران، شهر ساری، خیابان جمهوری، کوچه سردار
معرفی

خانه سردار جلیل در شهر ساری از بناهای مربوط به دوره قاجارمی باشد و متعلق به لطفعلی خان سردار جلیل از امرای با نفوذ ارتش وقت بوده و بخش بزرگی از منطقه ساری تا هزار جريب و دودانگه را اداره می‌كرده است. در دوره های گذشته بین خانه هاي مسكوني اعيانی با بناهاي مردم عادي تفاوت هاي بسياري وجود داشت به طوري كه در خانه هاي اعياني بيشتر از اصول و الگوي معماري دوره قاجار استفاده مي شد. خانه سردار جلیل نیز يكي از اين بناهاي مسكوني اعياني است و توسط استادان اصفهانی كه گروهی از معماران و نجاران بودند در زمینی به وسعت ۲۵۰۰ متر مربع بنا شد.



این عمارت که تنها بنای خشتی سه طبقه در دوران خود محسوب می‌شد تماما با خشت خام چيده شده و نماي آنرا با آجر ، آهك و ساروج تزئين كرده اند. قطر ديوارهای خانه بين ۶۰ تا ۹۰ سانتيمتر است و در بالاي درب ها و پنجره ها طاق نماي قوسي به کار رفته است. پیش از انقلاب، این عمارت به عنوان دبیرستان غیر انتفاعی مهرگان مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۱۳۵۹ توسط شخصی به نام میرنژاد این ملک خریداری شد که تا چند سال قبل نیز درآنجا سکونت داشتند. پس از فوت وی این ملک به شرکت عمران و مسکن سازان استان مازندران جهت بازسازی و کاربری فرهنگی فروخته شد و در حال حاضر با توجه به پتانسیل بسیار بالایی که عمارت سردار جلیل در زمینه گردشگری و توریستی دارد همچنان بدون استفاده مانده است.



از جمله دیدنی های تاریخی شهر ساری خانه کلبادی است که به دستور سردار جلیل در محله‌ی آب انبار نوی ساری و به نام فرزند بزرگش امیر نصرت ساخته شد. این بنا دارای سبک معماری بومی-مسکونی و تکیه‌های دوره‌ی قاجار بوده و در بخش‌های مختلف آن نیز، هنرهای تزئینی زیبا و چشم‌نواز دوران قاجار مانند، گچ‌بری‌ها، ارسی‌ها و شیشه‌های رنگی به چشم می‌خورد.  


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان مازندران
شهر ساری
آدرس استان مازندران، شهر ساری، خیابان جمهوری، کوچه سردار
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره قاجاریه
تعداد طبقات سه طبقه
تعداد حیاط‌ها یک
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
نمازخانه
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به رامسر
جاذبه های مرتبط
بلوار معلم رامسر مازندران رامسر
پل محمد حسن خان مازندران بابل
موزه ننه مکرمه مازندران بابل
آبشار گزو مازندران شیرگاه
سایت موزه گوهرتپه مازندران بهشهر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}