خانه طباطبایی ها

استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی، محله سلطان امیراحمد
معرفی

خانه طباطبایی ها در شهر کاشان قرار گرفته و نشان از معماری اصیل ایرانی دارد. به قدری معماری آن چشم نواز است که به عنوان عروس خانه های ایرانی معروف می باشد. بنیانگذار این خانه حاج سید جعفر طباطبایی است که در حدود سال ۱۲۵۰ هجری قمری تصمیم به ساخت این بنا در جوار بقعه مبارکه امامزاده سلطان امیراحمد گرفت، به همین دلیل این مکان به خانه طباطبایی ها معروف شده است. این بنا ۴۷۳۰ مترمربع مساحت به استاد علی مریم کاشانی به عنوان طراح و سازنده سپرده شد؛ او که سازنده خانه بروجردی‌ها و تیمچه امین الدوله بوده، توانست در مدت ۱۰ سال ساخت این خانه را به پایان برساند.



خانه طباطبایی‌ ها از سه بخش اصلی شامل بخش اندرونی، بخش بیرونی و بخشی مختص خدمه تشکیل شده است. این خانه دارای ۵ درب ورودی است و ورودی اصلی به دو ورودی اندرونی و بیرونی در قسمت هشتی تقسیم می‌ شود. بخش هشتی محوطه ای هشت ‌ضلعی است که به قسمت بیرونی خانه متصل می شود. همچنین حیاط بسیار وسیع با گل های رنگارنگ درون باغچه ها در قسمت بیرونی خانه قرار دارد. تجارت و برگزاری مراسم های بزرگ هم در این خانه انجام می شد.



طراحی خانه همانند دیگر خانه‌های دوره قاجار بسیار ماهرانه و اسلامی صورت گرفته، طوری که از بیرون فضای داخل خانه به هیچ عنوان قابل دیدن نیست و نمای ظاهری خانه، گچ بری های ظریف الهام گرفته شده از نقش های فرش ایرانی است. خانه طباطبایی ها شامل ۴۰ اتاق، چهار حیاط، چهار سرداب یا زیرزمین، سه عدد بادگیر و دو رشته قنات است و در بدو ورود به خانه ۲۰ پله قرار گرفته که بعد از طی کردن آن به حیاط  بیرونی زیبا و پر نوری می‌ رسیم.



از ارزشمند ترین بخش های این خانه شاهنشین را می توان نام برد، که توسط آیینه کاری ها و پنجره های دارای شیشه ی رنگی، منظره ای ویژه ایجاد کرده است. در بخش جلویی شاه‌نشین، ایوان آینه با فانوس های بی نظیر و آیینه کاری و گچ بری های ارزنده، قرارگرفته است. به منظور بازدید از این بنای تاریخی می توانید فصل بهار راهی سفر شوید و از خنکای هوا و مراسم گلاب گیری نیز دیدن کرده و سفری لذت بخش را تجربه کنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اصفهان
شهر کاشان
آدرس استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی، محله سلطان امیراحمد
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) 1213 هجری شمسی
تعداد حیاط‌ها 4 حیاط
ورودی (بلیط) دارد
معمار استاد علی مریم کاشانی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به کاشان و نیاسر
برنامه سفر ۳ روزه به اصفهان
جاذبه های مرتبط
خانه مشیرالملک انصاری اصفهان اصفهان
انگورستان ملک اصفهان اصفهان
تپه سیلک اصفهان کاشان
منارجنبان اصفهان اصفهان
کاخ چهلستون اصفهان اصفهان اصفهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}