خانه فروغ الملک

استان فارس، شهر شیراز، محله سنگ سیاه، پشت امامزاده بی بی دختران
معرفی

خانه فروغ الملک (موزه هنر مشکین فام) از بناهای قدیمی شیراز است و از نظر قدمت به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول متعلق می باشد. این ساختمان توسط  فروغ الملک قوامی در محور سنگ سیاه و در جوار بقعه بی‌ بی دختران ساخته شد و در ابتدا کاربری مسکونی داشته و پس از چند بار تغییر کاربری امروزه در اختیار آقای حسن مشکین‌ فام قرار گرفته و به عنوان موزه هنر مشکین فام فارس فعالیت می کند. خانه چهار بخش اصلی بیرونی، اندرونی، مطبخ خانه، حمام و اصطبل دارد و با آجر کاری های بی نظیر، کاشی کاری ها، گچبری ها، حجاری ها و نقاشی های زیبا روی سقف برخی از اتاق ها، چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.



خانه فروغ الملک، بنایی 3 طبقه که شامل زیرزمین، همکف و طبقه اول است. در بخش اندرونی و بیرونی، دو حیاط  بزرگ مجزا وجود دارد. اندرونی به منظور استفاده اعضای خانواده کاربرد داشته و شامل یک سالن اصلی مانند پذیرایی و تعدادی اتاق در شرق و غرب آن است. شاه‌ نشین اصلی ساختمان با پنجره های چوبی مزین به هنر گره کاری در ضلع شمال‌ غربی سالن اصلی واقع شده است و توسط حوضخانه به اندرونی متصل شده و جزو بخش تابستانی خانه می باشد. موزه هنر مشکین فام، اولین موزه تخصصی و خصوصی هنرهای تجسمی کشور می باشد و از بخش های مختلفی تشکیل شده است. بخش آثار نقاشی که آثار ۳۰ هنرمند استان فارس در آن جای دارند.



بخش آثار حجاری و سنگ تراشی که نقوش اسلیمی، نقش گل و بوته، نقش حیوان، آیاتی از قرآن مجید توسط استاد حبیب مشکین فام روی سنگ ها حجاری شده اند. کتابخانه خانه فروغ الملک شیراز که کتاب، صدها بروشور، مجله، روزنامه های قدیمی، فیلم های قدیمی از رویدادهای قدیمی شیراز در آن قابل دیدن می باشد. بخش آثار خطاطی و خوشنویسی شامل آثار خوشنویسی خانواده مشکین فام و خطاطان استان فارس است. فروشگاه تولیدات هنری، این قسمت از موزه تولیدات هنری مثل تابلوهای نقاشی، آلبوم های عکس، کتاب، بروشور برای فروش عرضه می کند. اتاق قدیمی که لوازم قدیمی منزل خانواده مشکین فام را به نمایش گذاشته و شما را به گردش در زمان گذشته دعوت می کند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان فارس
شهر شیراز
آدرس استان فارس، شهر شیراز، محله سنگ سیاه، پشت امامزاده بی بی دختران
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) اواخر دوره قاجار
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
بوفه
غرفه صنایع دستی
سرویس بهداشتی
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به شیراز
برنامه سفر 3 روزه به شیراز
جاذبه های مرتبط
مسجد نصیرالملک فارس شیراز
باغ جهان نما فارس شیراز
مسجد جامع عتیق شیراز فارس شیراز
مدرسه خان فارس شیراز
باغ دلگشا فارس شیراز
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}