خانه لاری ها

استان یزد، شهر یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه فرنگی
معرفی

اثر تاریخی خانه لاری ها در اواسط حکومت قاجاریه توسط حاج محمد ابراهیم لاری تاجر برجسته آن زمان بنا شده است و جزو یکی از باشکوه ترین اماکن شهر یزد می باشد. این عمارت کهن از ۶ باب خانه با معماری ویژه مناطق کویری طراحی شده و در گذشته به عنوان خانقاه نعمت‌ الهی استفاده شده و یکی از خانه‌ های اشراف محسوب می شده است. مساحت ساختمان حدود ۱۷۰۰ متر است و درها، پنجره‌ها، ارسی‌ها و آئینه کاری و نقاشی از جمله ویژگی های بی نظیر به کار برده شده در آن هستند. از جمله  بناهای تاریخی ارزشمند دیگری که در نزدیکی این عمارت اصیل قرار گرفته اند عبارتند از، مدرسه‌ی ضیاییه یا زندان اسکندر، بقعه‌‌ی سید گل‌ سرخ و برج و باروی یزد که همه ساله بازدیدکنندگان متعددی را مجذوب خود می کنند.



اصل دور نگه داشتن فضاهای داخلی و حریم خصوصی از چشم افراد بیرون خانه در معماری خانه لاری ها رعایت شده و دارای ارزش قابل توجهی می باشد. خانه، شامل سه حیاط است و مثل خانه های کویری دیگر اندرونی و بیرونی دارد و حیاط در مرکز آن است. فضای داخل خانه توسط باد گیر‌های کوچک‌ که در تمام قسمت های عمارت وجود دارد، خنک می‌ شود. سقف اتاق‌ های خانه لاری‌ ها از تیرهای چوبی درست شده که توسط گچ کاری و نقاشی مزین شده اند.



تمام اتاق‌ های خانه به یکدیگر راه دارند. جالب است بدانید هر اتاق اسم و کاربری متفاوتی داشته مثلا اتاق سه دری برای کودکان و اتاق‌ پنج دری برای خانواده بوده است. اتاق آینه  این عمارت جایگاه ویژه ای دارد و با نقاشی ‌ها و آینه کاری‌ های زیبایش می درخشد. فضاهای زیر زمینی تعبیه شده در سراسر ساختمان، استفاده‌ی مفید از فضا را ممکن ساخته‌اند. هم اکنون، اسناد تاریخی در همه جای خانه قابل مشاهده هستند و سبب پیدایش موزه اسناد و مدارک شده است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان یزد
شهر یزد
آدرس استان یزد، شهر یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه فرنگی
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) ۱۲۸۶ هجری قمری
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
کافه
رستوران
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۳ روزه به یزد
جاذبه های مرتبط
بازار خان یزد یزد یزد
سرو ابر کوه یزد ابرکوه
برج کبوتر خانه میبد یزد میبد
روستای خرانق یزد اردکان
باغ دولت آباد یزد یزد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}