خانه مردم شناسی بومیان کیش

استان هرمزگان، جزیره کیش، خیابان بهشتی، محله سفین قدیم
معرفی

خانه مردم شناسی بومیان کیش یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های استان هرمزگان با سبک معماری کاملا بومی است که در محله تاریخی سفین در جزیره کیش قرار دارد. این خانه حدود 200 سال قدمت و 1200 متر مربع مساحت دارد که متعلق به مرحوم حاج عبدالله بن شاهین، تاجر معروف کیش است که بعد از سه نسل به ایشان رسیده است. حاج عبدالله از افراد مشهور کیش و صاحب یکی از بزرگ‌ترین لنج‌های بادبانی کیش و تاجر بزرگ مروارید بوده و در زمینه نجاری و لنج‌سازی نیز فعالیت می‌کرده است. خانه مردم شناسی بومیان کیش دارای 15 اتاق، چاه آب، آشپزخانه، مکتب‌خانه، انبار خرما یا چندل، انبارعلوفه، آغل، بالکنی وسیع و زیبا، باغچه، یک در ورودی برای افراد خانواده و یک در ورودی برای افراد غریبه، حیاط مجلسی و حیاط خانوادگی و فضای ویژه مهمانان می‌باشد.



این خانه دارای اتاق تابستانی یا مصیف است که بر روی سکویی به ارتفاع 1.5 متر ساخته شده و به‌خاطر بادگیرها و پنجره‌های آن، هوا به‌خوبی داخل اتاق جریان می یابد و باعث خنک شدن فضای اتاق می‌شود. اتاق زمستانه در حیاط مجلسی قرار دارد و فاقد بادگیر است. مکتب‌خانه این خانه تا 40 سال پیش محلی برای تحصیل علم و آموزش و ختم قرآن به زنان و پسران 6 تا 9 ساله بوده و به همین علت در میان مردم بومی کیش ارزش و اهمیت خاصی دارد. این خانه نشان دهنده ساختار خانه‌های اعیانی ومهمان‌نوازی مردم کیش است و به منظور نشان دادن فرهنگ و آداب رسوم مردم محلی آن دوره تبدیل به موزه مردم شناسی شده است.



در بازدید از خانه مردم شناسی بومیان کیش می‌توانید در اتاق‌های آن ابزار و وسایلی که مردم در گذشته استفاده می‌کردند را ببینید و با تماشای فیلم‌های مستند از مراسم عروسی، سبک زندگی، و صید مروارید و ماهی با آداب‌ و رسوم و فرهنگ این منطقه به‌خوبی آشنا شوید. عکاس: مارال شیرین خواه


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان هرمزگان
شهر کیش
آدرس استان هرمزگان، جزیره کیش، خیابان بهشتی، محله سفین قدیم
دسته‌بندی تاریخی
سال ساخت (قدمت) 200 سال پیش
تعداد حیاط‌ها 2
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
برق
آب اشامیدنی
پوشش اینترنت 4G
غرفه صنایع دستی
سرویس بهداشتی
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به جزایر قشم، هرمز و هنگام
برنامه سفر 3 روزه به بندرعباس و بندر لنگه
برنامه سفر 4 روزه به کیش
جاذبه های مرتبط
بازار درگهان هرمزگان درگهان
پارک دلفین هرمزگان کیش
حمام گله داری هرمزگان بندرعباس
کارگاه لنج سازی گوران هرمزگان قشم
مسجد ملک بن عباس هرمزگان بندرلنگه
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}