خانه مستوفی شوشتر

استان خوزستان، شهرستان شوشتر، میدان باطنی، جنب مسجد مستوفی
معرفی

خانه مستوفی، اثری تاریخی واقع در شوشتر در استان خوزستان، در بافت تاریخی این شهر قرار گرفته و متعلق به یکی از تجار شناخته شده شهر بوده است. این خانه به همراه یک مسجد، حمام و پل، مجموعه‌ای تاریخی به نام مستوفی را تشکیل می‌دهد. ساخت این مجموعه به دوره مظفرالدین شاه قاجار برمی‌گردد و تحت نظر محمدعلی مستوفی، یکی از بازرگانان آن زمان و با همکاری محمدتقی معمار انجام شده است. امروزه این بنای زیبا و دیدنی به عنوان رستوران، موزه و عکاس‌خانه فعال است و پذیرای گردشگرانی است که به بافت تاریخی شوشتر سفر می‌کنند.



خانه مستوفی در شوشتر، از جمله آثار تاریخی و فرهنگی استان خوزستان، امروزه به مرکزی چند منظوره برای فعالیت‌های مختلف تبدیل شده است. بخش‌هایی از این خانه قدیمی به رستوران، موزه، نمایشگاه هنرهای دستی و عکاسخانه اختصاص یافته‌اند، که همگی باعث جذب گردشگران و علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ منطقه شده‌اند. فضای داخلی و بیرونی خانه، هر کدام جذابیت‌های خاص خود را دارند. بازدیدکنندگان می‌توانند از چشم‌انداز فوق‌العاده رود شطیط و پل‌بند شادروان لذت ببرند، در حالی که از غذاهای سنتی شوشتری و موسیقی زنده در فضایی تاریخی و سنتی بهره‌مند می‌شوند. معماری خانه مستوفی، که توسط حاج محمدتقی معمار انجام شده، نمونه‌ای برجسته از تلفیق هنر و سلیقه در طراحی و ساخت عناصر تزیینی و تامین استحکام بنا است.



خانه مستوفی در شوشتر با فضاهای متنوع معماری، نمونه‌ای از هنر ایرانی است. در غرب خانه، درگاهی به میانسرا متصل می‌شود که حوض هشت‌ضلعی زیبایی در آن جای گرفته و با نقوش رسمی‌بندی تزیین شده است. در شرق، ایوانی باز با تخت و ستون‌های آذین شده وجود دارد و سه بادگیر بر فراز آن بلند می‌شود که علاوه بر زیبایی، عملکرد خنک‌کنندگی دارند. در زیرزمین نیز، سردخانه‌ای با ساختاری مستحکم و آجرهای خوب تعبیه شده است. در بخش‌های دیگر خانه نیز بادگیرهایی با گچبری‌های دقیق و زیبا وجود دارد. بخش شمال غربی نیز با تختگاه و ستون‌های آجری، فضایی منحصر به فرد را ایجاد کرده است.



سفر به شوشتر بدون خرید سوغات نمی‌شود، بنابراین کلوچه محلی، حلوا زردک و ترشی لگجی از خوراکی‌هایی هستند که می‌توانید تهیه کنید و سوغات ببرید. همچنین، دیدنی‌های فراوانی مانند خانه مرعشی، بند ماهی‌بازان و پل بند شادروان در این شهر منتظر شماست تا با تاریخ این سرزمین آشنا شوید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان خوزستان
شهر شوشتر
آدرس استان خوزستان، شهرستان شوشتر، میدان باطنی، جنب مسجد مستوفی
دسته‌بندی تاریخی
سال ساخت (قدمت) دوره ی قاجاریه
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 2 روزه به خوزستان
جاذبه های مرتبط
پل شادروان خوزستان شوشتر
پل بند لشکر خوزستان شوشتر
محوطه باستانی شوش خوزستان شوش
زیگورات چغازنبیل خوزستان شوش
برج کلاه فرنگی خوزستان شوشتر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}