خانه مشیرالملک انصاری

استان اصفهان، شهر اصفهان، خیابان هاتف، خیابان مشیر، ابتدای کوی هارونیه
معرفی

خانه مشیرالملک انصاری معروف به خانه چرمی از خانه‌های اشرافی دوره صفویه و از بی‌نظیرترین خانه های تاریخی ایران در شهر اصفهان می باشد. این خانه متعلق به خاندان مشیرانصاری از مستوفیان و منشیان دربار صفویه بوده که در دوره شاه‌عباس صفوی از شیراز به اصفهان مهاجرت کرده و در آن سکنی گزیدند. پس از درگذشت مشیر، کنسولگری پادشاهی پروس در این خانه استقرار یافت و پس از آن توسط یکی از تجّار اصفهان به نام حاج حسین چرمی و سپس حاج محمد سماعیان خریداری شد. در دوره تملک وی و در پی جنگ ایران و عراق، پناهندگان خوزستانی در این مکان سکونت کردند. در این زمان تزئینات بنا تا حد زیادی از بین رفت، اما با پایان جنگ تحمیلی و بعد از باز پس گیری خانه، تا سال ۱۳۹۶ در سه مرحله مرمت و بازسازی شد.



خانه مشیرالملک انصاری به لحاظ هنر معماری از دیگر بناهای تاریخی یک گام جلوتر است. این بنای باشکوه با تزئینات نقاشی، گچ بری های شاهکارانه، آینه کاری ها در سقف، تجلی گاه هنر ایرانیان به شمار می آید. ورودی خانه در گوشه شمال غربی  دارای سر در بزرگ و مجللی است که قوس نیم دایره ای بر فراز آن جای گرفته است. وجود این قوس موجب تمایز سر در این خانه از سایر خانه‌ها شده‌است. حیاط خانه نیز با حوضی وسیع  در وسط و چهار باغچه که در اطرافش قرار دارد حالتی مرکز گرا به خود گرفته است. جداره های حیاط دارای ازاره های سنگی حجاری شده می باشد و همخوانی قطعات کاشی و چوبهای تزئینی به کار رفته در نماهای مختلف آن، نوعی هماهنگی چشم نواز را در کل حیاط سبب شده است.



در ضلع شرقی خانه مشیرالملک انصاری اتاق کنفرانسی برای علوم دینی قراردارد و قسمت حوض خانه نیز به عنوان نگارخانه هنرمندان اسلامی و گالری آثار آن ها استفاده می شود. در ضمن شما می توانید بعد از بازدید از قسمت های مختلف در کافه مشیر این خانه عصرانه و نوشیدنی های دل چسب میل کنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اصفهان
شهر اصفهان
آدرس استان اصفهان، شهر اصفهان، خیابان هاتف، خیابان مشیر، ابتدای کوی هارونیه
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره‌ی صفویه
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
بوفه
سرویس بهداشتی
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به کاشان و نیاسر
برنامه سفر ۳ روزه به اصفهان
جاذبه های مرتبط
انگورستان ملک اصفهان اصفهان
تپه سیلک اصفهان کاشان
منارجنبان اصفهان اصفهان
کاخ چهلستون اصفهان اصفهان اصفهان
باغ پرندگان اصفهان اصفهان اصفهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}