خانه ملاصدرا

استان قم، ۱۲ کیلومتری جاده قم-کاشان، روستای کهک، محله چال حمام
معرفی

ملاصدرا یک دانشمند بزرگ در قم بوده و خانه‌اش در کهک از جاذبه‌های تاریخی این شهر به حساب می‌آید. برای دیدن این خانه باید به محله چال حمام در غرب کهک سفر کنید. این خانه با قدمتی به دوران صفویه بازمی‌گردد و در انتهای یک مسیر هلالی قرار دارد که در گذشته با یک باغ سبز احاطه شده بود، اما امروزه برخی از خانه‌های روستایی وارد این باغ شده‌اند. خانه ملاصدرا با استفاده از خشت خام و ملات گل بنا شده و دارای فضای بافت قدیمی با سقف بلند و ساختار گنبدی است. دیوارهای آن با رنگ سیاه و نقوش گلی تزئین شده و سقف این بنا دارای تزئینات گچبری ساده با کاربندی‌های زیباست. سقف دارای فضاهای مسقف چهارگوش با تویزه‌های جناغی شکل است که به امامزاده‌های دوره صفوی شباهت دارد.



خانه ملاصدرا از سال ۹۲ مورد مرمت و نوسازی قرار گرفته است تا به ظرفیت بیشتری برای جذب توریست‌ها دست یابد و این اثر تاریخی مهم را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارد. این خانه در سال ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران شناخته شده و اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در قم محسوب می‌شود. خانه ملاصدرا در شرق خود دارای یک قنات پر آب است که به عنوان بخشی از این مجموعه معماری شناخته می‌شود. این بنا دارای چهار صفه یا ایوان سقف‌دار است که در گذشته از جلبک ساخته می‌شدند. در طبقه‌های همکف و اول خانه حجره‌ها و اتاق‌ها وجود دارد. در گذشته هشت حجره در این بنا بوده‌اند، اما بعداً به دو حجره تبدیل شده و اکنون این شبستان سه اتاقه است.



آثاری همچون خانه ملاصدرا، تپه تاریخی صرم، قلعه ساسانی سیرو، محوطه باستانی شمشیرگاه، چاله غار وشنوه، میل میم، چهار طاقی کرمجگان، حمام روستای قبادبزن، آب انبار کهک و آب انبار البرز از جمله جاذبه‌های متنوع و تاریخی این منطقه هستند. همچنین، وجود مقبره مطهر شانزده امامزاده نیز یک مکان مذهبی معروف در این منطقه است که بازدید کنندگان زیادی را جذب می‌کند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان قم
شهر قم
آدرس استان قم، 12 کیلومتری جاده قم-کاشان، روستای کهک، محله چال حمام
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید بین 1 تا 2 ساعت
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره صفویه
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به قم
برنامه سفر 2 روزه به قم
جاذبه های مرتبط
خانه تاریخی یزدان پناه قم قم
محوطه تاریخی قلی درویش قم قم
مسجد جمکران قم قم
دریاچه حوض سلطان قم قم
حرم حضرت معصومه (س) قم قم
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}