درخت انجیر معابد

اسان هرمزگان، جزیره قشم، روستای تم سنیتی
معرفی

درخت انجیر معابد قشم که به درخت لور نیز معروف است، عمری حدود ۶۰۰ سال  دارد و در منطقه ی تن سینتی یا به عبارتی توریان در جزیره قشم استان هرمزگان جای گرفته است. قلمه ی این درختان در زمان ایلخانیان یا تیموریان ازهندوستان به خلیج فارس آورده شده و به اسم هایی چون انجیر هندی یا انجیر پرتغالی هم شناخته می شوند. این گونه درختی در شرایط آب و هوایی گرم وشرجی مناطق گرمسیری رشد می کنند و بومی مناطق حاره ای هند و جنوب شرقی آسیا و جزایر خلیج فارس می باشد.



بر اساس اعتقاد بوداییان، بودا در زیر درخت انجیرمقدسی به مراقبه می پرداخته و در آنجا به روشن بینی دست یافته است به همین دلیل این درخت به عنوان درخت انجیر معابد نام گذاری شده است. درختان انجیر معابد با تاجی بزرگ و ریشه های متعدد، برگ های قلبی شکل و میوه نارنجی رنگ که خوراکی نیز می باشد از جمله زیباترین درختان مناطق حاره ای محسوب می شود. پوست کهنسال، برگ ها و ریشه هایش که از بدنه آن آویزان هستند این درخت را از سایر درختان متمایزساخته است. از بلندترین درختان جنگل‌های بارانی درخت انجیر معابد است که سیکل زندگی عجیبی دارد؛ دانه‌های درخت درون فضولات پرندگان بر روی درختان دیگر می افتد و این دانه‌ها جوانه می زنند و ریشه‌هایش را به سمت زمین می‌فرستد.



شاخه‌های گیاه تنه درخت میزبان را احاطه کرده وکم کم آن را از بین می برد و در نهایت درخت انجیر مستقل بر روی زمین می ایستد. درخت لور در ابتدا فقط یک تنه است ولی با رشد درخت، شاخه های آن به سمت زمین آویزان شده و در آن فرو می روند و تبدیل به تنه می شوند. همچنین این درخت بخشی از پوشش گیاهی مناطقی چون، کیش، قشم، چابهار، و بندرعباس می باشد. از معروف ترین نوع این درختان می توان به درخت انجیر مقدس در معبد ماهابودی اشاره کرد که ۲۸۸ سال قبل از میلاد مسیح کاشته شده است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان هرمزگان
شهر قشم
آدرس اسان هرمزگان، جزیره قشم، روستای تم سنیتی
دسته‌بندی طبیعی
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
نمازخانه
رستوران
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به جزایر قشم، هرمز و هنگام
برنامه سفر 3 روزه به بندرعباس و بندر لنگه
برنامه سفر 4 روزه به کیش
جاذبه های مرتبط
بازار درگهان هرمزگان درگهان
پارک دلفین هرمزگان کیش
حمام گله داری هرمزگان بندرعباس
کارگاه لنج سازی گوران هرمزگان قشم
مسجد ملک بن عباس هرمزگان بندرلنگه
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}