دروازه درب کوشک قزوین

استان قزوین، شهر قزوین، انتهای خیابان آزادی
معرفی

دروازه درب کوشک قزوین، یکی از کهن‌ترین دروازه‌های شهر قزوین است که در زمان قاجاریه در سال 1296 هجری قمری بنا شده است. شهر قزوین در قدیم نه دروازه داشته که از میان آنها فقط دروازه درب کوشک و دروازه تهران قدیم باقی مانده است. دروازه درب کوشک به سوی الموت، رودبار و کوشک و شکارگاه‌های شمال قزوین باز می‌شده‌ است؛ کاشی‌کاری موجود در بنا در زمان فرمانروایی میرمحمدحسین عضدالملک قزوینی در دوره قاجاریان انجام شده‌ است.



دروازه درب کوشک قزوین دارای یک ورودی با قوس نیم دایره‌ای شکل می‌باشد که در طرفین آن گلدسته‌ها و طاق‌نماهایی وجود دارد؛ در هر طرف راهرو دو طاق نما ساخته شده که با نرمی به سوی بیرون جلو آمده و حالت آغوش گشوده را یادآوری می‌کند. دروازه درب کوشک در کنار میدان میرعماد، در انتهای خیابان آزادی یا نادری قدیم واقع شده است، دروازه‌ای که بر عکس دروازه قدیم تهران، فقط دارای یک نمای تزئین شده است؛ نمای خارجی این دروازه دارای کاشی‌کاری رسمی‌بندی و طاق نماها می باشد و بدنه رو به داخل آن، آجرکاری ساده می باشد.



از ویژگی های این دروازه، نقش های متنوع کاشی کاری و چهار گل دسته‌ی توپر می باشد که زیبایی حیرت انگیزی را به آن داده است، در ستون سمت راست، کتیبه‌ای آبی رنگ وجود دارد که نوشته‌ای با خطی خوش بر روی آن دیده می شود. شهر قزوین از شهرهای تاریخی ایران است که جاذبه های زیادی از دوره های مختلف تاریخی را در خود جای داده است؛ در سفر به این شهر تاریخی می‌توانید از آثاری چون: دروازه قدیم تهران، کاروانسرای سعد وسلطنه، بازار قزوین، مسجدالنبی، مسجد جامع قزوین، سردر عالی قاپو، حمام قجر، کاخ چهل ستون و کلیسای کانتور دیدن کنید. با توجه به طبیعت زیبا و آب و هوای خوب در فصل بهار، بهترین زمان برای سفر به قزوین همین فصل است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان قزوین
شهر قزوین
آدرس استان قزوین، شهر قزوین، انتهای خیابان آزادی
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) 1296 هجری قمری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
فضای سبز
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به قزوین
برنامه سفر 2 روزه به قزوین
جاذبه های مرتبط
تپه سگز آباد قزوین قزوین
امامزاده شاهزاده حسین قزوین قزوین قزوین
گراند هتل قزوین قزوین قزوین
قلعه الموت قزوین قزوین
سردر عالی قاپو قزوین قزوین قزوین
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}