دریاچه حوض سلطان

استان قم، ۴۰ کیلومتری شمال شهر قم، حاشیه بزرگراه خلیج‌فارس
معرفی

دریاچه حوض سلطان، معروف به دریاچه شاهی، در جنوب رشته‌کوه البرز واقع شده و دارای مساحت تقریبی ۲۴۰ کیلومتر مربع است. این دریاچه دو بخش اصلی دارد، یعنی حوض سلطان و حوض مره، که به وسیله یک آبراهه به هم متصل هستند. سطح آب دریاچه به تغییرات فصلی و ورود آب بستگی دارد و به‌طور مداوم نوسان می‌کند. در ایام پرآب، چاله مره پر می‌شود و اضافی‌ترین آب به حوض سلطان منتقل می‌شود. دریاچه حوض سلطان یکی از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد در ایران است. این دریاچه با شکلی یکتا به عنوان یک کاسه گود نامتقارن شناخته می‌شود.



طول آن حدود 18 متر و عرض آن به 16 متر می‌رسد. ارتفاع از سطح دریا حدوداً 710 متر دارد. یک ویژگی جالب این دریاچه این است که ارتفاع آن تأثیری مستقیم بر میزان آب‌گیری ندارد. این دریاچه به رشته‌کوه‌های البرز نزدیک است و از باران‌های فصلی و سیلاب‌های این منطقه به عنوان منابع تغذیه‌ای بهره می‌برد. برای دستیابی به این مکان زیبا، مسافران باید مسیر را با پیاده‌روی طی کنند. عبور از این دریاچه و تجربه مسیر پیاده‌روی در آن می‌تواند تجربه جالبی باشد. باید به‌خصوص در نظر داشته باشید که این یک دریاچه نمک است و نمی‌توان با قایق از روی آن عبور کرد. بنابراین، باید مسیر را پیاده طی کنید تا به انتهای آن برسید. این تجربه ممکن است زمان‌بر باشد، اما ارزش آن را دارد.



زمستان فصل پرآبی حوض السلطان است. در این فصل، کفه نمکی این تالاب زیر آب فرو می‌رود و حاشیه‌ها و کمربند باتلاقی آن پوشش گیاهی دارند، به ویژه در اضلاع شمالی و شمال غربی این تالاب. این منطقه دارای بیش از ۴۰ گونه گیاهی است که شامل درمنه بیابانی، اشنان، تاغ زرد، سودا و اسفناج می‌شود. این تنوع گیاهی منطقه را به یک محیط زیست طبیعی مهم تبدیل کرده است. شما می‌توانید دریاچه حوض سلطان را به عنوان بزرگترین آینه طبیعی ایران تماشا کنید. سطح صاف این دریاچه، در مناظره با آسمان، جلوه‌ای خاص و دلنشین را به ارمغان می‌آورد که شما می‌توانید از آن لذت ببرید. این منطقه برای علاقه‌مندان به عکاسی نیز یک مکان عالی برای گرفتن عکس‌های زیباست.



 


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان قم
شهر قم
آدرس استان قم، ۴۰ کیلومتری شمال شهر قم، حاشیه بزرگراه خلیج‌فارس
دسته‌بندی طبیعی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به قم
برنامه سفر 2 روزه به قم
جاذبه های مرتبط
خانه تاریخی یزدان پناه قم قم
محوطه تاریخی قلی درویش قم قم
مقبره های باغ گنبد سبز قم قم
مسجد جمکران قم قم
حرم حضرت معصومه (س) قم قم
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}