دریاچه دوقلو سیاه گاو

استان ایلام، ۹ کیلومتری شهر آبدانان
معرفی

دریاچه دوقلو سیاه گاو در حومه روستای آبدانان در استان ایلام جای گرفته است. رودخانه سیاه گاو پس از رفتن از دره‌های کبیرکوه، آب خود را به این دریاچه‌ها می‌ریزد. دریاچه به دو بخش تقسیم می‌شود که آب از یکی به دیگری جاری می‌شود و سپس به سمت زمین‌های زراعی کشیده می‌شود. این منطقه با زیبایی‌های خیره‌کننده‌اش، همچنان یک گوهر پنهان برای بسیاری از گردشگران محسوب می‌شود و مکانی ایده‌آل برای استراحت و تجدید انرژی است.



دریاچه‌های دوقلو به دلیل وجود کانالی طبیعی با عرض ۸ متر، عمق ۴ متر و طول ۷۰ متر به یکدیگر وصل هستند. آب زلال این دریاچه‌ها به گونه‌ای است که امکان مشاهده تا عمق ۳۰ متری وجود دارد و آن را به یک آکواریوم پر از ماهی تبدیل کرده است. دریاچه دوقلو سیاه گاو دارای ویژگی‌های متمایزی است. در تابستان، آب آن خنک و لطافت‌بخش و در زمستان گرم می‌شود. این دریاچه از چشمه‌های جوشان شیرین تغذیه می‌شود، که منجر به وجود املاح و گوگرد در آب آن می‌شود.



مناظر طبیعی در اطراف، با ترکیبی از کوه‌ها و دشت‌ها، در فصل‌های بهار و پاییز به ویژه جلب کننده است، که جذابیت‌های این مکان را برای پرندگان وحشی نیز دوچندان کرده است. طعم متفاوت آب، نتیجه جنس سنگ‌ها و شرایط جریان آب در دریاچه است. همچنین، قرار گیری این دریاچه در نزدیکی مناطق تاریخی و روستای سیاه گاو، آن را مکانی مناسب برای تور‌های باستان‌شناسی و روستاگردی قرار می‌دهد.



در ناحیه دریاچه دوقلو سیاه گاو، با میزان بارندگی متوسط ۳۴۰ میلی‌لیتر، طبیعت غنی و متنوعی شکل گرفته است. گیاهان متنوعی از جمله نی، بید، انجیر، گون، خارشتر، تمشک، ترشک و تنگرس در این ناحیه روییده‌اند. از سوی دیگر، زیست‌بوم این دریاچه به حیوانات مختلفی پناه داده است. گرگ، روباه معمولی، شغال، گراز، کفتار، خرگوش و تشی از جمله حیواناتی هستند که در این ناحیه زندگی می‌کنند. علاوه بر این، پرندگانی نظیر حواصیل خاکستری، اگرت بزرگ، عقاب دشتی، عقاب طلایی، زنبورخوار معمولی، آب چلیک تک زی، شبگرد معمولی و ماهی خورکِ ابلق نیز در این زیستگاه پرواز می‌کنند. این تنوع زیستی نشان‌دهنده غنای طبیعی و اهمیت حفاظت از این منطقه است.



فصل بهار با شکوفایی گل‌ها، جوانه زدن گیاهان و زمزمه‌ی پرندگان، بهترین زمان برای بازدید از دریاچه دوقلو سیاه گاو محسوب می‌شود. طبیعت در این فصل با زیبایی‌های بی‌پایان خود، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را در محیط اطراف دریاچه خلق می‌کند. ولی باید گفت که به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای که این دریاچه دارد، در هر فصل از سال، جاذبه‌های منحصربه‌فرد خود را به نمایش می‌گذارد. بنابراین، گردشگران در هر زمانی که به این منطقه سفر کنند، با تجربه‌های جدیدی روبرو خواهند شد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان ایلام
شهر آبدانان
آدرس استان ایلام، ۹ کیلومتری شهر آبدانان
دسته‌بندی طبیعی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به ایلام
جاذبه های مرتبط
قلعه والی ایلام ایلام
دریاچه سد ایلام ایلام ایلام
شهر باستانی ماداکتو ایلام دره شهر
سراب دره شهر ایلام دره شهر
تنگه رازیانه ایلام ایلام
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}