دریاچه مور زرد

استان کهگیلویه و بویراحمد، ۱۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج
معرفی

دریاچه مور زرد یکی از جواهرات طبیعی یاسوج است. این آب‌انداز ساکن و محدوده‌ای آرام به نظر می‌رسد که برخلاف رودها، جریان ندارد. برخی دریاچه‌ها به اندازه‌ای وسیع‌اند که مانند دریاچه خزر به‌عنوان دریا شناخته می‌شوند. در میان دریاچه‌ها، برخی توسط انسان برای اهداف مختلفی نظیر تولید برق یا آبیاری ایجاد شده‌اند. ولی دریاچه‌های طبیعی مانند مور زرد، به همراه زیبایی‌های خدادادی خود، هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند.



تالاب مورزرد زیلایی که در ارتفاع ۲۱۸۰ متری از سطح دریا قرار دارد، به وسعت ۱۸ هکتار است و طولی معادل ۲ کیلومتر دارد. عمق آن در نقاط مختلف به حداکثر ۱۴ متر و متوسطاً ۸ متر می‌رسد. این تالاب در نقشه‌های جغرافیایی با نام برم مور زرد شناخته شده‌است. برخی اهالی منطقه آن را برم دلی‌بو نیز خطاب می‌کنند، که برم به معنای برکه است، اما معنای دلی‌بو مشخص نمی‌باشد. منبع آب این تالاب از چشمه‌های کارستی و سرچشمه‌های اطراف، به‌ویژه تنگ سیب و کوه‌های داربری است. جانوران متنوعی نظیر ماهی کپور، قورباغه، مار آبی و مارماهی در این تالاب زندگی می‌کنند، همچنین پرندگانی مانند مرغ ماهی‌خوار، اردک و غاز نیز در این تالاب به‌دید می‌آیند.



منطقه مورزرد با دریاچه‌های سه‌گانه‌ای که در آن واقع شده‌اند، مناظر طبیعی زیبا و دیدنی را ارائه می‌دهد. با ورود به این منطقه، امکان گشت و گذار در اطراف این دریاچه‌ها واقع می‌شود. با توجه به فاصله نسبتاً کم بین این دریاچه‌ها، می‌توانید در مدت زمان کوتاهی همه‌ی آنها را بازدید کنید. یکی از این دریاچه‌ها که در غرب دریاچه مور زرد واقع شده، دریاچه‌ هپر می‌باشد. این دریاچه در اندازه کوچک‌تر از دریاچه مور زرد است، ولی از لحاظ تنوع آبزیان و پرندگان، شرایط مشابهی دارد. آب دریاچه هپر از یک مسیر باریک به رودخانه ریش در منطقه سادات شاه غالب از شهرستان کهگیلویه جاری شده و پس از طی یک مسافت، با رود کارون ادغام می‌شود. 



اگرچه مورزرد به عنوان یکی از مناطق محروم کشور شناخته می‌شود و دسترسی به آن به دلیل مشکلات جاده‌ای نسبتاً دشوار است، اما زیبایی‌های طبیعی این منطقه می‌تواند هر چالشی را ارزشمند کند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان کهکیلویه و بویراحمد
شهر یاسوج
آدرس استان کهگیلویه و بویراحمد، ۱۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج
دسته‌بندی طبیعی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر به یاسوج
جاذبه های مرتبط
تنگ گنجه ای کهکیلویه و بویراحمد یاسوج
دشت مورپیسه کهکیلویه و بویراحمد یاسوج
آبشار یاسوج کهکیلویه و بویراحمد یاسوج
تل خسرو کهکیلویه و بویراحمد یاسوج
پارک جنگلی یاسوج کهکیلویه و بویراحمد یاسوج
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}