دریاچه و سد اکباتان

استان همدان، جاده همدان به ملایر، روستای سنگستان
معرفی

دریاچه و سد اکباتان یا سد یلفان در جنوب شرقی شهر همدان بر روی رودخانه آبشینه و یلفان واقع شده است و راه دسترسی به آن به سمت روستای سنگستان می باشد. ارتفاع سد اکباتان هنگام ساخت ۵۴ متر بوده‌ و سپس به ۷۹ متر افزایش پیدا کرد. حداقل عمق دریاچه ۱۸ متر و حداکثر ۳۲ متر محاسبه شده است و حدود ۱۵ هکتار زمین‌های اطراف سد درختکاری‌ شده اند که شامل درختانی مانند صنوبر، کاج، اقاقیا و زبان گنجشک می باشد که به زیبایی و لطافت هوای منطقه افزوده‌ است. سد اکباتان به منظور تامین آب شرب شهر همدان و زراعت زمین‌های کشاورزی ساخته شده است و تا قبل از انقلاب اسلامی با نام سد شهناز شناخته می شد.



اگر چه در ابتدا تأسیس این سد با هدف تأمین ۳۵٪ آب مصرفی شهر و آب کشاورزی ۸۰۰ هکتار از زمینهای پائین دست سد بوده‌است اما وجود فضای سبز در اطراف دریاچه و نزدیکی به شهر سبب شده که کاربری تفریحی برای ورزش‌های آبی مانند قایقرانی، و اسکی روی آب در آن ایجاد شود. چشم‌انداز بی‌نظیر دریاچه و سد اکباتان باعث می شود تا ساعاتی با دوری از شهر و شلوغی‌هایش، آرامش را در کنار دریاچه تجربه کنید. طبیعت زیبا، حضور هر ساله پرندگان مهاجر، همچنین دسترسی مناسب و فاصله کم از شهر همدان سبب شده تا این منطقه به تفرجگاهی محبوب برای گردشگران تبدیل شود.



دریاچه و سد اکباتان در مسیر روستاهای ورکانه و ارزانفود واقع شده است که روستای سنگی ورکانه در انتهای مسیر دریاچه قرار دارد و می توانید در مسیر رفت یا برگشت از سد، از این روستای تاریخی و زیبا دیدن کنید. دشت میشان با مناظر بی نظیر از گل‌ها و گیاهان رنگارنگ و مراتع سرسبز که در نزدیکی الوند جا خوش کرده است و از نظر سرسبزی و وسعت زبان‌زد گردشگران است در نزدیکی این سد جای گرفته است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع جاده آسفالت
نوع آب و هوا معتدل
نوع منطقه کوهستانی
استان همدان
شهر همدان
آدرس استان همدان، جاده همدان به ملایر، روستای سنگستان
دسته‌بندی طبیعی
سال ساخت (قدمت) سال 1342 هجری شمسی
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
برق
فضای سبز
قایق سواری
کافه
سرویس بهداشتی
رستوران
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به همدان
برنامه سفر 3 روزه به همدان
جاذبه های مرتبط
غار علیصدر همدان کبودرآهنگ
آرامگاه باباطاهر عریان همدان همدان
آرامگاه ابوعلی سینا همدان همدان
میدان تاریخی امام همدان همدان
گنبد علویان همدان همدان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}