دشت دالانی الیگودرز

استان لرستان، ۳۷ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر الیگودرز، جاده دریاچه گهر، دشت دالانی (قُرق دالانی)
معرفی

دشت لاله‌های واژگون یا دشت دالانی در دامنه کوه‌های زاگرس در الیگودرز استان لرستان و در یکی از ارتفاعات منطقه حفاظت شده اشترانکوه قرار دارد و مهد گونه‌های مختلف لاله های واژگون است و به همین دلیل به هلند ایران معروف است. این دشت 2900 هکتار وسعت دارد و بزرگترین رویشگاه و زیست بوم لاله‌های واژگون در دنیا می‌باشد. از بین 12 گونه زینتی لاله، تنها گونه لاله واژگون بومی ایران است که در قرن شانزدهم میلادی به اروپا برده شده و در آنجا پرورش می یابد. گل‌های لاله واژگون برخلاف سایر گل‌ها، به طرف پایین خم شده‌اند و به همین دلیل به ‌آن‌ها لاله واژگون می‌گویند همچنین به دلیل وجود قطره‌های آب در بین گلبرگ‌های این گل به آن گل اشک هم می‌گویند.



در این دشت وسیع علاوه بر گل لاله واژگون، گونه‌های بومی این منطقه هم رشد می‌کند اما در میان این گل‌ها و گیاهان، گونه‌ای نایاب از لاله واژگون دیده‌ می‌شود که تنها در این منطقه رشد می‌کند و رنگ آن برخلاف سایر لاله‌ها زرد رنگ است. در فصل بهار دامنه‌های زاگرس پر از لاله‌های واژگون به رنگ زرد و قرمز می‌شود که منظره زیبا و خیره کننده‌ای را به وجود می‌آورد. در این دشت زیبا و منحصر به فرد دو گونه نادر از گل‌های لاله واژگون به نام‌های سوسن چلچراغ و اشک مریم رشد می‌کند که ارتفاع آن‌ها گاهی تا 120 متر هم می‌رسد. این مناظر زیبا از ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی مرکز الیگودرز شروع می‌شود و تا فراز دامنه‌های زاگرس ادامه پیدا می‌کند.



این زیبایی منحصربه‌فرد موجب شده تا هرساله در فصل بهار جشنواره لاله‌های واژگون در این دشت برگزار شود. برای رفتن به دشت دالانی الیگودرز باید به روستای دالانی یا دالایی که در۴۰ کیلومتری الیگودرز قرار دارد بروید. بهترین زمان برای سفر به این منطقه و دیدن لاله‌های واژگون فصل بهار و ماه‌های اردیبهشت و خرداد است. متاسفانه به دلیل عدم رعایت گردشگران و کندن گل‌ها و پیازچه‌های این گل زیبا در فصل رویش و تکثیر، تعداد آن‌ها روزبه‌روز کمتر شده غافل از اینکه عمر این گل‌ها کوتاه است و پیازهای آن به ندرت در منزل رشد می‌کند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع جاده آسفالت
نوع آب و هوا معتدل
نوع منطقه کوهستانی
استان لرستان
شهر الیگودرز
آدرس استان لرستان، 37 کیلومتری جنوب‌شرقی شهر الیگودرز، جاده دریاچه گهر، دشت دالانی (قُرق دالانی)
دسته‌بندی طبیعی
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به لرستان
برنامه سفر 2 روزه به لرستان
جاذبه های مرتبط
موزه فلک الافلاک لرستان خرم آباد
آبشار گریت لرستان خرم آباد
مسجد جامع بروجرد لرستان بروجرد
پل قلعه حاتم لرستان بروجرد
امامزاده جعفر لرستان بروجرد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}