دشت لاله های واژگون کوهرنگ

استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ، شهر چلگرد، جاده چلگرد به دیمه، ۲۰ کیلومتری چلگرد، روستای بنواستکی
معرفی

دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ، با وسعت ۳۶۰۰ هکتار، در شهرستان کوهرنگ و استان چهارمحال و بختیاری واقع شده و بزرگترین رویشگاه لاله واژگون در جهان به شمار می‌رود. این گونه از گل لاله در نقاط مختلفی پراکنده است، اما دشت کوهرنگ به‌عنوان مهم‌ترین و معروف‌ترین رویشگاه این گیاه در ایران شناخته می‌شود. برخی بخش‌های این دشت، به‌ویژه در منطقه دوآب صمصامی، در سال ۱۳۷۵ با هدف حفاظت از این گونه گیاهی ارزشمند، تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست ایران قرار گرفته‌اند. این دشت هر ساله در فصل بهار، با شکوفه‌های قرمز و بنفش خود، چشم‌اندازی بی‌نظیر و خیره‌کننده ایجاد می‌کند و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.



لاله واژگون، گلی زیبا و وحشی با ارتفاع ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر، در دامنه‌های صخره‌ای و سنگلاخی می‌روید و دارای خواص دارویی است، به خصوص به دلیل وجود آلکالوئیدهای ایمپریسین و فرتیسین که خاصیت تسکین درد دارند. دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ، بزرگترین رویشگاه این گل در جهان، در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و چشم‌اندازی خیره‌کننده از طبیعت را در مسیر دسترسی به این دشت ارائه می‌دهد. در این مسیر، تپه‌های سرسبز، کوه‌های برف‌پوش و چشمه‌های جاری، جلوه‌های بی‌نظیری از زیبایی‌های طبیعی این منطقه را به نمایش می‌گذارند.



در طول ماه‌های فروردین و اردیبهشت، فصل بهار در کوهرنگ طبیعتی خیره‌کننده را به نمایش می‌گذارد و دشت کوهرنگ به استقبال پدیده‌ای طبیعی و بی‌نظیر می‌رود. هزاران لاله واژگون با رنگ قرمز خود این منطقه را در بر می‌گیرند و چشم‌اندازی رویایی و فراموش نشدنی را خلق می‌کنند. جشن لاله‌های واژگون، که از اواسط فروردین آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد، فرصتی استثنایی برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد تا شاهد شکفتن لاله‌های زیبا و سر به زیر در این دشت مخملی باشند و از زیبایی‌های بی‌پایان طبیعت لذت ببرند.



سفر به کوهرنگ تجربه‌ای خاص با دیدنی‌های فراوان است؛ از جمله چشمه دیمه با آبی زلال، روستای پلکانی سرآقاسید، پیست اسکی چلگرد، غار یخی چما با برف دائمی و تونل کوهرنگ. چشمه دیمه به عنوان یکی از زلال‌ترین چشمه‌های ایران، در نزدیکی دشت لاله‌های واژگون قرار دارد. روستای سرآقاسید نیز با زندگی سنتی و غذاهای محلی خود تجربه‌ای بی‌نظیر را ارائه می‌دهد. غار یخی چما که میزبان مسابقات اسکی تابستانه است، بزرگترین منبع آب شیرین ایران را در خود جای داده است. پیست اسکی چلگرد و ارتفاعات زرد کوه نیز با یخچال‌های طبیعی و گیاهان دارویی خود، تجربه‌ای خاطره‌انگیز را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند. آبشار شیخ علی‌خان نیز با قندیل‌های زمستانی و لاله‌های واژگون بهاری خود، دیدنی‌های کوهرنگ را تکمیل می‌کند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان چهارمحال بختیاری
شهر چلگرد
آدرس استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ، شهر چلگرد، جاده چلگرد به دیمه، ۲۰ کیلومتری چلگرد، روستای بنواستکی
دسته‌بندی طبیعی
مدت زمان بازدید بین 2 تا 3 ساعت
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به چهار محال و بختیاری
جاذبه های مرتبط
روستای سر آقا سید چهارمحال بختیاری اردل
تالاب گندمان چهارمحال بختیاری بروجن
تالاب چغاخور چهارمحال بختیاری بروجن
چشمه برم چهارمحال بختیاری لردگان
آبشار شیخ علی خان چهارمحال بختیاری چلگرد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}