رصد خانه کاسین

استان لرستان، شهرستان خرم آباد، بام خرم آباد، مجتمع کاسین
معرفی

رصد خانه کاسین در استان لرستان و شهر خرم آباد در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا و روی قلعه‌ی کوه مدبه معروف به بام خرم‌آباد قرار گرفته است. این مجتمع پنج طبقه دارد و رصدخانه آن در طبقه پنجم قرار گرفته و به گفته شرکت سازنده آن جزء مدرن‌ترین رصدخانه‌های خاورمیانه است. رصد خانه کاسین دارای امکاناتی برای رصد ستارگان می‌باشد و دو طبقه آن دارای امکاناتی مثل رستوران گردان، کافی شاپ با چشم انداز زیبا و سالن آمفی تئاتر است. رصد خانه کاسین دارای 16 تلسکوپ است که از بین آن‌ها، تلسکوپ خورشیدی کورنادو و تلسکوپ مرکزی سلسترون با تمام تجهیزات ثبت و ضبط داده‌های رصدی شاخص‌تر هستند.



این رصد خانه تنها رصد خانه ایران است که تلسکوپ خورشیدی دارد و امکان رصد در روز را فراهم می‌کند. همچنین دارای 3 آسمان نما است که یکی از این آسمان نماها دیجیتال و ثابت است و قابلیت پخش تصاویر تلسکوپ مرکزی و خورشیدی را دارد و دوتای دیگر متحرک هستند. علاوه بر آن، این مجتمع دارای تلسکوپی است که قطر عدسی آن نیم متر می باشد و در گنبد اصلی مجموعه قرار دارد. این گنبد الکترومکانیکی دارای قابلیت چرخش 360 درجه است که امکان رصدهای تخصصی با گود شدن دریچه گنبد را برای ستاره شناسان فراهم می کند.



وجود دو دکل در نزدیکی گنبد رصد و آلودگی نوری شهر خرم‌آباد از مشکلات این رصد خانه است. در این مجموعه امکاناتی جهت اقامت ۱۰۰ ستاره‌شناس به‌صورت همزمان فراهم شده است. همچنین این مجتمع دارای سالن آمفی تئاتر جهت آشنایی با محیط فضا و آسمان با ابعاد عالم هستی است. یک گنبد آسمان نما که آسمان و صورت‌های فلکی را شبیه سازی می‌کند در این مجموعه قرار دارد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع جاده آسفالت
نوع منطقه کوهستانی
استان لرستان
شهر خرم آباد
آدرس استان لرستان، شهرستان خرم آباد، بام خرم آباد، مجتمع کاسین
دسته‌بندی شهری
سال ساخت (قدمت) 1394
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
آمفی‌تئاتر
پوشش اینترنت 4G
کافه
سرویس بهداشتی
رستوران
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به لرستان
برنامه سفر 2 روزه به لرستان
جاذبه های مرتبط
موزه فلک الافلاک لرستان خرم آباد
آبشار گریت لرستان خرم آباد
مسجد جامع بروجرد لرستان بروجرد
پل قلعه حاتم لرستان بروجرد
امامزاده جعفر لرستان بروجرد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}