روستای تنگی سر

استان کردستان، ۸۰ کیلومتری شهرستان سنندج، دهستان گاورود، روستای تنگی سر
معرفی

روستای تنگی سر در استان کردستان، بخش سیروان شهرستان سنندج درمیان کوه های شاهو و در بین شهرستان های کامیاران و سنندج قرار گرفته است. این روستا بیش از ۲ هزار نفر جمعیت و حدود ۵۰۰ خانوار را در خود جای داده است؛ به عقیده اهالی مسن روستا قدمت این روستا به هزار سال می رسد و نام گذاری آن به تنگی سر به سبب دره های پست و کوه های بلند و سربه فلک کشیده دورتا دور روستا می باشد. این روستا بخاطر معماری پلکانی خود تبدیل به یک جاذبه ارزشمند گردشگری گردیده است.



با توجه به موقعیت کوهستانی منطقه تنگی سر، شرایط آب و هوایی آن در زمستان سرد و درتابستان خنک می باشد؛ شغل بیشتر اهالی روستا کشاورزی و کشت محصولاتی مثل توت فرنگی، گردو، آلبالو، سیب و دامداری و همچنین صنایع دستی می باشد. زبان مردم این روستا کردی و پوشش آن ها لباس های رنگارنگ بومی کردستان است. در این روستا به علت شیب زیاد منطقه، تراکم زیاد جمعیت و وسعت باغات و مراتع، زمین کمی برای ساخت و ساز خانه باقی می ماند به همین دلیل خانه ها به شکل پلکانی است و حیاط هر خانه پشت بام خانه ی دیگر می باشد.



زیربنای خانه های روستا کم و به شکل مخروطی می باشد؛ علاوه بر آن کوچه های سقف داری در این روستا وجود دارد که مربوط به دوران قدیم است. روستای تنگی سر در مسیر چشمه های دائمی و رودخانه ای خروشان قرار گرفته که به رود سیروان می ریزند. برای بازدید از این روستا با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه از اواسط بهار تا اواخر تابستان زمان مناسبی می باشد؛ ولی به سبب برگزاری مراسم های سنتی همچون نوروز و رقص محلی که جزء جدانشدنی این مراسم ها در روستای تنگی سراست، اواخر اسفند و ایام نوروز نیز می توان به این منطقه سفر کرد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان کردستان
شهر سنندج
آدرس استان کردستان، ۸۰ کیلومتری شهرستان سنندج، دهستان گاورود، روستای تنگی سر
دسته‌بندی تاریخی - طبیعی
سال ساخت (قدمت) نزدیک به 1000 سال
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
برق
سوپرمارکت
آب اشامیدنی
پوشش اینترنت 4G
سرویس بهداشتی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به کردستان
جاذبه های مرتبط
روستای پالنگان کردستان کامیاران
مسجد دو مناره سقز کردستان سقز
دریاچه زریوار کردستان مریوان
کلیسای سنندج کردستان سنندج
پارک آبیدر کردستان سنندج
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}