روستای جواهر ده

استان مازندران، شهرستان رامسر، دهستان سخت‌سر، روستای جواهر ده
معرفی

روستای جواهر ده در غرب استان مازندارن در فاصله ۲۷ کیلومتری از شهر رامسر، در دهستان سخت‌سر و در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری رشته کوه البرز واقع شده است. برخی بر این باورند نام محلی این منطقه ییلاقی در ابتدا جورده بوده و به مرور زمان به جواهرده تبدیل شده است، اما بنا بر روایت‌هایی که از اهالی این منطقه به گوش می‌رسد دلیل نام این ده را می‌توان وجود گنج و جواهر بسیار زیاد در اعماق خاک‌های این روستا دانست. اهالی ده تنها چهار ماه از سال را در این روستا زندگی می‌کنند؛ شغل اغلب آن ها دامداری، کشاورزی و باغداری است و صنایع دستی ده شامل نمدمالی، سفال، آهنگری و مسگری می باشد.



مسیر ارتباطی جواهرده تنها به رامسر منتهی می‌شود و از راه کوهستان با قزوین مرتبط است. روستای جواهر ده رامسر در ارتفاعات البرز جای گرفته و با قله‌های سماموس، سرخ قله و واژک سه برار رژه احاطه شده است و به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد همواره به عنوان ییلاق برای رهایی از گرمای شرجی تابستان شهر محسوب می شود. مسجد آدینه که در گذشته‌های دور به عنوان معبد و آتشکده‌ای زرتشتی مورد استفاده قرار می گرفت و گورهای گبری که به صورت پراکنده در منطقه وجود دارد از جمله آثار تاریخی روستای جواهر ده به‌شمار می رود. از جاذبه های گردشگری روستا جویبارهای بالادست با آبشارهای زیبا، پارک جنگلی وسیعی که در میان دره ای در کنار رود صفارود جای گرفته و رودخانه‌ای با آب معدنی گازدار می باشد.



در مسیر رامسر به جواهرده نیز وجود آبشارهای زیبای دایمی و فصلی مناظر نابی را پدید آورده است که از جمله آن ها می توان به آبشار صفارود اشاره کرد که در ۱۵ کیلومتری جاده واقع شده و دارای آلاچیق هایی است که می توانید در آن استراحت کرده و از دکه های کنار آن، سوغاتی ها و صنایع‌دستی شمال را تهیه کنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع منطقه کوهستانی
استان مازندران
شهر رامسر
آدرس استان مازندران، شهرستان رامسر، دهستان سخت‌سر، روستای جواهر ده
دسته‌بندی طبیعی
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
کافه
رستوران
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به رامسر
جاذبه های مرتبط
بلوار معلم رامسر مازندران رامسر
پل محمد حسن خان مازندران بابل
موزه ننه مکرمه مازندران بابل
آبشار گزو مازندران شیرگاه
سایت موزه گوهرتپه مازندران بهشهر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}