روستای سر آقا سید

استان چهارمحال و بختیاری، بخش مرکزی شهر کوهرنگ، روستای سر آقا سید
معرفی

روستای سر آقا سید در دل کوه های زاگرس بنا شده و با معماری خاص خود جزو جاذبه های گردشگری جذاب استان چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود. اهالی روستا لباس های زیبای سنتی به تن دارند و با حداقل ترین امکانات در حال زندگی هستند، همین نبود امکانات کافی سبب شده محیط بکر و زیبا باقی بماند، از طرفی مسیر رسیدن به این منطقه پیچ در پیچ و کوهستانی است، اما آرامش و امینت موجود در این مقصد دیدنی خستگی را از وجودتان می برد، سر آقا سید جایی است که می توانید به دور از تکنولوژی هایی مثل آنتن دهی موبایل، سفر و روستا گردی لذت بخشی را تجربه کرده و از درختان گردو که عمرشان به ۳۰۰ سال می‌ رسد، نیز دیدن کنید.



بنا بر احتمالات بیان شده ممکن است علت انتخاب جنین نامی برای این منطقه وجود بقعه آقا سید باشد یا برخی طراحی خانه های روستا که همه آن ها در بالای سر قبر آقا سید واقع شده اند، را دلیل این انتخاب می دانند. خانه های روستای سر آقا سید با هدف صرفه جویی در مصالح و زمین به شکل پلکانی احداث شده اند و این معماری خارق العاده باعث شده که با لقب ماسوله زاگرس نیز شناخته شود، به طور کلی خانه ها شامل دو بخش هستند که عبارتند از یک بخش برای نگهداری دام و طیور و بخشی جداگانه برای اقامت اهالی خانه، فضای داخل خانه نیز شامل بخش مردان و مهمان آن خانه است که به آن لامردان می گویند؛ و بخش دیگر برای سایر اعضای خانواده ساخته شده است؛ همچنین این خانه ها دارای اتاق های کوچک هستند و حیاط خانه یکی پشت بام دیگری است.



۶ماه نخست سال موعد کوچ عشایر از مناطق گرمسیر به این روستا است و در صورت انتخاب این زمان ها برای سفر می توانید با ایشان نیز دیدار کنید. موسیقی و رقص های متنوعی مانند رقص عروسی، رقص دستمال، رقص آرام، رقص تند و رقص مجسمه جزو تفریحات اصلی مردم روستای سر آقا سید هستند، جاذبه های دیدنی این منطقه عبارتند از حوضچه های نمک در فاصله ۲۰ کیلومتری روستا که مردم روستا از این حوضچه ها نمک استخراج می کنند و جزو مهمترین مکان های کسب و کار آنها محسوب می شوند. بقعه امامزاده سر آقا سید جاذبه ی ارزشمند دیگری است که شجره ایشان به بیش از ۶۰۰ سال قبل مربوط بوده و بین اهالی دارای احترام و ارزش ویژه ای می باشد.



از جمله جاذبه های دیگری که در نزدیکی روستا واقع هستند، می توان آبشار شیخ علی خان، غار یخی چما، پیست اسکی چلگرد و کوه های زرد بختیاری را معرفی کرد، به عنوان بهترین زمان سفر به این بخش می توان فصول تابستان و بهار را پیشنهاد کرد، چرا که  آب و هوای منطقه کوهستانی است و سفر در فصل سرما به این منطقه اصلاً پیشنهاد نمی شود؛ به منظور اقامت نیز می توانید خانه‌های محلی اجاره‌ای و اقامتگاه بومگردی را انتخاب کرده یا در طبیعت اطراف روستا اتراق کنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع منطقه کوهستانی
استان چهارمحال بختیاری
شهر اردل
آدرس استان چهارمحال و بختیاری، بخش مرکزی شهر کوهرنگ، روستای سر آقا سید
دسته‌بندی طبیعی
ارتفاع ۲۵۰۰ متر
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
برق
بوفه
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به چهار محال و بختیاری
جاذبه های مرتبط
تالاب گندمان چهارمحال بختیاری بروجن
دشت لاله های واژگون کوهرنگ چهارمحال بختیاری چلگرد
تالاب چغاخور چهارمحال بختیاری بروجن
چشمه برم چهارمحال بختیاری لردگان
آبشار شیخ علی خان چهارمحال بختیاری چلگرد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}