روستای لافت

استان هرمزگان، شمال غرب جزیره قشم، دهستان سلخ
معرفی

روستای لافت، معروف به روستای بادگیرها، در جنوب ایران واقع شده و یکی از جاذبه‌های تاریخی جزیره قشم است. این روستای بندری با قدمتی که به هزاره اول قبل از میلاد می‌رسد، از نخستین نقاط مسکونی قشم به شمار می‌آید. اگرچه اطلاعات مکتوبی از تاریخچه‌اش یافت نمی‌شود، ولی معتقدند که لافت در گذشته به عنوان مرکز اصلی جزیره شناخته می‌شده و حتی به نام آن به قشم اشاره می‌شد.روستای لافت با معماری خاص و جذاب خود یکی از نمونه‌های برجسته سبک معماری سنتی جنوب ایران است. بادگیرها به عنوان یکی از ویژگی‌های برجسته معماری این روستا، نه تنها نقشی در تهویه منازل دارند بلکه جلوه‌ای زیبا و خاص به منظر روستا می‌دهند.



نزدیکی خانه‌ها به هم و کوچه‌های تنگ نیز نمایانگر چگونگی سازش معماری با شرایط طبیعی و اجتماعی منطقه است. خانه‌های حیاط‌دار با بادگیر در این روستا نمونه‌هایی از معماری سنتی ایرانی هستند که با مرمت‌های دوره‌ای حفظ شده و جلوه‌ی تاریخی خود را حفظ کرده‌اند. این خانه‌ها تحت تاثیر سبک‌های معماری مختلف مناطق کشور، به ویژه مناطق کویری و مرکزی ایران، شکل گرفته‌اند. نحوه‌ی شکل‌گیری مراکز محله‌های روستا نیز با سبک‌های معماری دیگر مناطق کشور متفاوت است. روستای لافت با آب انبارهای زیبا و عملکردی خود یکی از نمونه‌های مهارت معماران و مهندسان سنتی ایرانی در طراحی ساختمان‌های مناسب برای شرایط آب و هوایی خشک و گرم منطقه است. آب انبارها با سقف‌های گنبدی و رنگ سفید خود نه تنها نقشی زیبا و جذاب در منظر روستا دارند، بلکه با کاهش تبخیر آب، نقش حیاتی در تامین آب شیرین روستا ایفا می‌کنند.



از طرفی، با توجه به افزایش گردشگری در این روستا، توسعه امکانات زیربنایی و خدمات گردشگری در طول سال‌ها ادامه پیدا کرده است. از سوپرمارکت‌ها گرفته تا نیمکت‌ها و آلاچیق‌ها برای استراحت و تماشای مناظر زیبا و حتی خودپردازهای بانکی، همگی نشان‌دهنده تلاش برای ارائه خدمات به گردشگرانی است که به این منطقه می‌آیند. روستای لافت با خانه‌های تاریخی و مناره‌های مساجد زیبایش، مکانی است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. مردم این منطقه بسیار مهمان‌نواز هستند. گردشگران می‌توانند در زیر سایه نخل‌ها استراحت کنند، با قایق در خلیج فارس سفر کنند و تجربه‌های عکاسی متنوعی از معماری تا زندگی روزمره مردم داشته باشند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان هرمزگان
شهر قشم
آدرس استان هرمزگان، شمال غرب جزیره قشم، دهستان سلخ
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید نصف روز
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به جزایر قشم، هرمز و هنگام
برنامه سفر 3 روزه به بندرعباس و بندر لنگه
برنامه سفر 4 روزه به کیش
جاذبه های مرتبط
بازار درگهان هرمزگان درگهان
پارک دلفین هرمزگان کیش
حمام گله داری هرمزگان بندرعباس
کارگاه لنج سازی گوران هرمزگان قشم
مسجد ملک بن عباس هرمزگان بندرلنگه
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}