روستای هزاوه

استان مرکزی، شهرستان اراک، بخش مرکزی، دهستان امیریه، روستای هزاوه
معرفی

روستای هزاوه یکی از مناطق دیدنی و طبیعی شهرستان اراک در استان مرکزی ایران است. این روستا که در فاصله ۱۸ کیلومتری غربی از اراک واقع شده است، دارای بافت روستایی کوهستانی و شرایط آب و هوایی مناسب برای باغداری است. مزارع گسترده انگور نیز از ویژگی‌های این منطقه است. مردم هزاوه به زبان فارسی صحبت می‌کنند. روستای هزاوه به عنوان زادگاه امیرکبیر، میرزا بزرگ قائم مقام و میرزا ابوالقاسم قائم مقام شناخته می‌شود. علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، این روستا دارای ذخایر آب فراوان، آب و هوای کوهستانی و چشم‌اندازهای طبیعی و معماری دیدنی است.



هزاوه به عنوان یک روستای با تاریخچه عمیق و باستانی با قدمتی ۵ هزار ساله شناخته می‌شود. این منطقه مورد تحقیقات باستان‌شناسی قرار گرفته و آثار تاریخی از دوره‌های مختلف کشف شده‌اند. از تپه‌های نزدیک به هزاوه نیز نشانه‌هایی از دوره‌های قبل از حکومت ایلخانی و دوره صفویه به دست آمده است. علاوه بر اهمیت تاریخی، هزاوه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انگور و محصولات کشاورزی دیگر در استان مرکزی شناخته می‌شود. این منطقه برای تولید انگور، باسلوق و شیره‌انگور شهیر است و نقش مهمی در کشاورزی منطقه دارد.



روستای هزاوه با بافتی پیچیده و دارای جذابیت‌های معماری زیبا شناخته می‌شود. خانه‌های سنگی، گلی با ساختاری پلکانی و قرارگیری بر روی شیب کوه‌ها از ویژگی‌های این روستا است. این خانه‌ها اغلب از موادی مانند گل، سنگ و چوب ساخته شده‌اند و سقف‌های مسطح دارند. معماری این روستا تحت تأثیر عوامل جغرافیایی و موقعیت آبی منطقه شکل گرفته است و در چهار بخش اصلی متمرکز شده است. علاوه بر معماری زیبا، در روستای هزاوه آثار تاریخی و فرهنگی دیگری نیز وجود دارد که ارزش تاریخی و فرهنگی زیادی دارند. این آثار شامل خانه‌ی قدیمی امیرکبیر، آستان سلطان سید احمد، مسجد شبستان دار، درخت سرو کهنسال و حمام قدیمی روستای هزاوه می‌شوند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان مرکزی
شهر اراک
آدرس استان مرکزی، شهرستان اراک، بخش مرکزی، دهستان امیریه، روستای هزاوه
دسته‌بندی طبیعی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 1 روزه به ساوه
برنامه سفر 2 روزه به اراک
برنامه سفر 3 روزه به محلات و اراک
جاذبه های مرتبط
قلعه دختر ساوه مرکزی ساوه
روستای انجدان مرکزی اراک
مسجد جامع ساوه مرکزی ساوه
مسجد جامع شش ناو مرکزی تفرش
بازار اراک مرکزی اراک
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}