زیارتگاه چک چک یزد

استان یزد، ۴۳ کیلومتری شرق اردکان، در دل كوه‌های بین اردكان و انجیر
معرفی

زیارتگاه چک چک یا پیر سبز در حوالی اردکان یزد، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و مقدس‌ترین مکان‌های زیارتی زرتشتیان در جهان شناخته می‌شود. این مکان به دلیل اهمیت و ارزش عظیمش در نظر پیروان این دین قرار گرفته است. نیایشگاه چک چک یکی از مجموعه‌های مقدس زرتشتیان در استان یزد است که به نام پیرها یا زیارتگاه‌ها شناخته می‌شود. بر اساس روایت‌های زرتشتیان، زمانی که اعراب به ایران حمله کردند، نیک بانو، دختر سوم پادشاه ساسانی یزدگرد، به این کوه می‌گریزد و از خداوند خواهان پناهی ایمن می‌شود. کوه دهان باز کرده و او را در آن پنهان می‌کند. این روایت نیز طبقه‌بندی آب که به صورت مداوم از کوه چک چک سرازیر می‌شود، به عنوان اشک‌های کوه در سوگ نیک بانو توسط زرتشتیان تعبیر می‌شود. دیگر اعضای خانواده یزدگر سوم نیز در نقاط مختلف یزد پناه گرفته و زیارتگاه‌هایی به یادبود آن‌ها ساخته شده است، که از جمله آن‌ها می‌توان به پیر پارس بانو، پیر نارستانه، پیر هریشت، پیر نارکی و پیر ستی پیر اشاره کرد.



ساختمان زیارتگاه چک چک با ظاهری شبیه به دهانه یک غار در دل کوه واقع شده است. این زیارتگاه شامل محوطه‌ای با آب و برق، ساختمان آتشکده و ساختمان‌های پلکانی نامنظم است که به آتشکده ختم می‌شوند. در مجموعه، اتاق‌های خیله برای استراحت قرار دارند، و چاهی برای نخ‌زنی به منظور برآورده‌سازی حاجت‌ها و آرزوها وجود دارد. شبستان‌ها به همراه تنور و آشپزخانه برای راحتی بازدیدکنندگان ایجاد شده‌اند. در محیط زیارتگاه چک چک، درختان سرو جایگاه مقدسی دارند و علاوه بر این، درختچه‌های مناطق کویری و کوهستانی نیز در این محیط پرورش یافته‌اند.



برای ورود به زیارتگاه چک چک از دیدگاه زرتشتیان، افراد باید به طهارت کامل دست یابند، کفش‌هایشان را بیرون نهند و سر خود را پوشانند. این زیارتگاه امکانات ابتدایی مانند برق، آب، سرویس بهداشتی و اتاق‌های خاص زرتشتیان را فراهم می‌کند. با این حال، سایر امکانات رفاهی در زیارتگاه موجود نیست، بنابراین بهتر است مسافران هر چیزی که نیاز دارند را از شهر یزد یا اردکان تهیه کنند. با توجه به واقعیت که زیارتگاه در دل کوه قرار دارد، برای رسیدن به آن نیاز به صعود مسیری به سمت بالا دارید. برای کمک به افراد در این مسیر، پله‌هایی ساخته شده است که به سمت زیارتگاه هدایت می‌کنند. این مسیر پله‌دار حدود ۳۶۰ پله دارد، بنابراین برای افرادی که مشکلات حرکتی دارند یا توانایی صعود این تعداد پله را ندارند، بازدید از این مکان توصیه نمی‌شود.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان یزد
شهر اردکان
آدرس استان یزد، ۴۳ کیلومتری شرق اردکان، در دل كوه‌های بین اردكان و انجیر
دسته‌بندی زیارتی و مذهبی
مدت زمان بازدید بین ۱ تا ۲ ساعت
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۳ روزه به یزد
جاذبه های مرتبط
بازار خان یزد یزد یزد
سرو ابر کوه یزد ابرکوه
برج کبوتر خانه میبد یزد میبد
روستای خرانق یزد اردکان
باغ دولت آباد یزد یزد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}