سایت موزه گوهرتپه

استان مازندران، شهرستان بهشهر، ۲ کیلومتری شمال غربی شهر رستمکلا
معرفی

سایت موزه گوهرتپه در منطقه رستم کلا روی تپه ای به همین نام قراردارد و یکی از مجموعه های عظیم پیش از تاریخ در استان مازندران است. این تپه دست ساخته انسان است یعنی در گذشته مردمی که در غارهای باستانی مازندران سکونت داشتند با از بین رفتن مکان های قبلی به این محوطه آمده و موجب شکل گیری گوهر تپه شده اند ،سپس با گذشت زمان مردم این منطقه بعد از تخریب شهر گوهر تپه به مناطق کوهستانی مهاجرت کردند اما اجساد نیاکان خود را در زادگاه شان یعنی گوهر تپه به خاک می سپردند.



در این منطقه که 1400 متر مربع وسعت دارد، آثار متعددی از دوران شهر نشينی عصر مفرغ تا عصر آهن به چشم می خورد. آثار و گورهای به دست آمده در گوهرتپه نسبت به سطح زمین‌ های کشاورزی در ارتفاع بسیار کمی قرار داشتند و اهالی هنگام عمل شخم زدن جهت کشاورزی به گوهر و گنجینه‌ های تپه دسترسی پیدا می کردند، به همین دلیل آن را گوهر تپه نامیدند. سایت موزه گوهرتپه واقع در دشت رسوبی است که از طرف جنوب ،ارتفاعات با پوشش جنگلی و کوهستان سرسبز آن را فرا گرفته است. بستر کشاورزی و روستاهای پیرامون این مجموعه همچنین قرارگیری این محوطه در حد فاصل دره ها و غارهای باستانی مثل غار هوتو و کمربند، کومیشان، موجب اهمیت هر چه بیشتر آن شده اند.



موزه سرباز باستان شناسی نیز در این محوطه افتتاح شده است و مردم می توانند آنچه را که باستان شناسان از دل خاک بیرون آورده اند را بازدید کرده و شیوه تدفین و اجناسی که کنار مردگان قرار داده می شد ،را از نزدیک مشاهده کنند. از جمله آثار کشف شده طی جست و جو در منطقه می توان جنگ‌ افزارهای مفرغی و آهنی شامل سرنیزه، خنجر و هم چنین اشیاء تزیینی و مهره‌های سنگی، پیکرک‌های حیوانی و انسانی را معرفی کرد.  


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع جاده خاکی
نوع منطقه دشت
استان مازندران
شهر بهشهر
آدرس استان مازندران، شهرستان بهشهر، ۲ کیلومتری شمال غربی شهر رستمکلا
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) پیش از تاریخ شمال ایران
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به رامسر
جاذبه های مرتبط
بلوار معلم رامسر مازندران رامسر
پل محمد حسن خان مازندران بابل
موزه ننه مکرمه مازندران بابل
آبشار گزو مازندران شیرگاه
مسجد جامع ساری مازندران ساری
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}