سد سلیمان تنگه

استان مازندران، ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری، نزدیکی روستای افرا چال
معرفی

سد سلیمان تنگه که با نام سد شهید رجایی نیز شناخته می شود در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری واقع در بخش دودانگه و نزدیک به روستای افراچال واقع شده است. سد شهید رجایی با ارتفاع ۱۳۸ متر بر روی دریاچه ای به مساحت ۵۲۰ هکتار و طول ۸۵۰۰ متر احداث شده و آب سد از رودخانه‌ تجن بخش دودانگه‌ تامین می‌شود ومجهز به یک نیروگاه تولید برق برای منطقه است. این نیروگاه مخزنی-روزمینی در تیرماه سال ۱۳۸۸ وارد مدار شده و با ظرفیت ۱۳/۵ مگاوات، سالیانه ۳۱ میلیون کیلووات ساعت انرژی تولید می کند. از دیگر کاربری های سد تأمین آب برای آبیاری زمینهای کشاورزی اطراف و تأمین آب آشامیدنی است وعلاوه بر این ها به عنوان یکی از جاذبه‌های تفریحی و اقامتی منطقه نیز به شمار می رود.



قرارگیری این منطقه در دل طبیعت و میان کوه‌ها، چشم‌انداز بی‌نظیر و دیدنی‌ را ایجاد کرده و جریان رودخانه‌ تجن و دریاچه‌ سد نیز امکان تفریح‌های آبی را فراهم آورده است. در کنار سد، مجموعه ای به نام دهکده‌ ی گردشگری آرامش قرار گرفته است و وجود امکانات تفریحی-اقامتی در کنار طبیعت زیبا و آرامش‌بخش همواره  گردشگران زیادی را به‌ این منطقه جذب می‌کند. از جمله امکانات تفریحی این دهکده شامل قایقرانی، اسکی روی آب، اتوبوس دریایی، بازدید از تاج سد می باشد.



در آب دریاچه سد، ماهی‌هایی همچون زرد پر، كپو، فيتوفاگ، كولی، ماهی سفيد رودخانه‌ای و قزل‌آلای رنگين‌كمانی زیست می کنند و شما می توانید با شرکت در تورهای ماهیگیری، لذت گرفتن ماهی را در سلیمان تنگه تجربه کنید. وجود ویلاها، سالن‌های اجتماعات سر پوشیده و روباز، رستوران‌ها، زمین ورزش و پارک بازی، پیست تپه پیمایی و جنگل نوردی و آلاچیق از دیگر امکانات این مجتمع تفریحی است که برای استفاده گردشگران تعبیه شده است. بهترین زمان سفر به سد سلیمان تنگه با توجه به کوهستانی بودن منطقه و هوای خنک آن، فصول بهار و تابستان است و گزینه‌ ی مناسبی برای رهایی از هوای گرم و شرجی مازندران محسوب می شود.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع جاده آسفالت
استان مازندران
شهر ساری
آدرس استان مازندران، ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری، نزدیکی روستای افرا چال
دسته‌بندی شهری
ارتفاع ۱۳۸ متر
سال ساخت (قدمت) 1370هجری شمسی
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
سالن اجتماعات
قایق سواری
بوفه
نمازخانه
سرویس بهداشتی
رستوران
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به رامسر
جاذبه های مرتبط
بلوار معلم رامسر مازندران رامسر
پل محمد حسن خان مازندران بابل
موزه ننه مکرمه مازندران بابل
آبشار گزو مازندران شیرگاه
سایت موزه گوهرتپه مازندران بهشهر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}