سردر عالی قاپو قزوین

استان قزوین، شهر قزوین، ابتدای خیابان سپه
معرفی

سردر عالی قاپو قزوین، بخشی از بقایای به جا مانده از ارگ سلطنتی در دوران صفویان است که در خیابان سپه در استان قزوین قرار دارد. پس از انتقال پایتخت از تبریز به قزوین در زمان صفویان، دستور ساخت ارگ سلطنتی را دادن که شامل کاخ‌هایی برای درباریان و مسئولین ارشد کشور بود که تنها سردر عالی قاپو و عمارت چهل ستون از این مجموعه باقی مانده است. این بنا در دوره صفویه و در سال 923 هجری شمسی ساخته شده است که سردر عالی قاپو درب اصلی جنوبی و یکی از هفت در ورودی به ارگ سلطنتی صفویان بوده که رو به میدان شاه (خیابان شهدای قزوین) باز می‌‌شد و تنها در وروردی این مجموعه است که به جای مانده است.



این بنا ورودی اصلی به دولتخانه دوران صفوی بوده و نشان‌دهنده‌ شیوه معماری خاص دوران صفوی است که شامل ایوان ورودی با قوس و سه ردیف طاق نما می‌باشد. سردر عالی قاپو 17 متر ارتفاع دارد و روی آن کتیبه‌ای با کاشی معرق به خط ثلث از "علی‌رضا عباسی" خوشنویس مشهور دوره صفوی دیده می‌شود. بر بالای این کتیبه، پنجره مشبک بزرگی از کاشی قرار دارد. این در به هشتی بزرگی متصل است که داخل آن دو اتاق قرار دارد و با توجه به کاربری بنا در گذشته احتمالا جایگاه نگهبانان و دربانان بوده است که از همین اتاق‌ها به راهرو طبقه دوم و جایگاه نقاره زنان هم دسترسی داشتند.



سر در عالی قاپو در دوران شاه طهماسب صفوی ساخته و در دوران شاه عباس اول بازسازی شد و به شکل کنونی درآمده است. ناصرالدین شاه هم تغییرات و تعمیرات کمی را در این سردر اعمال کرد و در دوران پهلوی ابتدا به عنوان نظمیه استفاده می‌شد ولی بعدا به شهربانی تغییر کرد به همین دلیل ابتدا عبارت نظمیه و سپس شهربانی را بر سردر آن نصب کردند. آخرین تغییرات سردر متعلق به دوران پهلوی دوم است که قسمت بالای سردر را حذف کردند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان قزوین
شهر قزوین
آدرس استان قزوین، شهر قزوین، ابتدای خیابان سپه
دسته‌بندی تاریخی
ارتفاع 17 متر
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) 923 هجری شمسی
نوع بنا آجری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
فضای سبز
پوشش اینترنت 4G
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به قزوین
برنامه سفر 2 روزه به قزوین
جاذبه های مرتبط
تپه سگز آباد قزوین قزوین
امامزاده شاهزاده حسین قزوین قزوین قزوین
گراند هتل قزوین قزوین قزوین
قلعه الموت قزوین قزوین
غار قلعه کرد قزوین آبگرم
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}