سرو ابر کوه

استان یزد، شهر ابر کوه، میدان امام حسین (ع) - بعد از کمربندی
معرفی

در بین اسامی ده درخت باستانی و کهنسال جهان نام درخت سرو ابر کوه در رتبه سوم قرار دارد. سرو ابر کوه یا سرو ابرقو از جاذبه های دیدنی استان یزد است و به واسطه قدمت و هیبت عظیم آن همه ساله گردشگران بیشماری برای بازدید به این مکان می آیند. بنا به عقیده برخی از مردم  بذر این درخت را زرتشت کاشته است و به همین دلیل سرو زرتشت نیز خوانده می شود.



سرو ابر کوه مسن‌ ترین موجود زنده ایران و از نژاد سرو مدیترانه‌ای و از گونه شیرازی آن است و محیط تنه ی در هم تنیده ی آن ۱۱٫۵ متر است، ۲۵ تا ۲۸ متر ارتفاع و تنه‌ای به قطر چهار متر دارد. طول برخی شاخه‌های این درخت به ۱٫۸۵ تا ۲٫۵ متر نیز می‌ رسد. در مورد محاسبه سن دقیق سرو ابر قو الکساندر روف، دانشمند روسی آن را درختی، ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ ساله برآورد کرده است، اما دانشمندی ژاپنی، عمر آن هفت تا هشت هزار سال می داند. سرو ابر قو به علت قرارگیری در مسیر جاده ابریشم بسیار مورد توجه بوده و برخی مراسم مذهبی در اطراف این درخت برگزار می‌ شود.



در اواسط فصل بهار این درخت همیشه خرم شکوفا می شود و زیبایی بی نظیری دارد، در فصل پاییز نیز سرو ابر کوه رنگ سبز خود را حفظ کرده و فضایی رنگارنگ و جذابی را به وجود می آورد. دیگر جاذبه های ابر کوه شامل خانه تاریخی و بادگیر معروف آقا زاده، قلعه رباط، گنبد عالی،‌ موزه مردم شناسی،‌ سر در نظام‌الملکی، محله درب قلعه، و مسجد جامع ابر کوه هستند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان یزد
شهر ابرکوه
آدرس استان یزد، شهر ابر کوه، میدان امام حسین (ع) - بعد از کمربندی
دسته‌بندی طبیعی
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
کافه
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۳ روزه به یزد
جاذبه های مرتبط
بازار خان یزد یزد یزد
برج کبوتر خانه میبد یزد میبد
روستای خرانق یزد اردکان
باغ دولت آباد یزد یزد
آتشکده بهرام یزد یزد یزد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}