سر در قیصریه

استان اصفهان، شهر اصفهان، میدان نقش جهان، بازار قیصریه
معرفی

سر در قیصریه در قسمت شمال میدان نقش جهان و بر در بازار قیصریه یا شاهی اصفهان، قرار دارد و درگذشته سه طبقه بوده ولی در حال حاضر طبقه سوم آن که به عنوان نقاره‌ خانه و پخش موسیقی کاربرد داشته به دلیل عدم مرمت به موقع تخریب شده است. سر در قیصریه دروازه ورودی به بازار بزرگ اصفهان می باشد و روبروی مسجد امام و در ضلع شمالی میدان نقش جهان جای دارد. علت انتخاب نام قیصریه برای این سر در این است که در زمان های قدیم به قسمتی از بازار که محل عرضه ی کالاهای گران قیمت بوده، قیصریه می گفتند همچنین شباهت این محل با شهر قیصریه ترکیه نیز ممکن است یکی از دلایل دیگر آن انتخاب باشد. اهمیت سر در قیصریه به  نقاشیها و مقرنس کاری های آن است، به عنوان مثال نقاشی های بی نظیری به قلم رضا عباسی که بالای آن قرار دارند و برخی از آنها زنان و مردان اروپایی در دربار اصفهان را به نمایش می گذارند.



ناقوس دیر هرمز و ساعت موجود در قلعه پرتغالی ها نیز ازجمله موارد نصب شده در بالای سر در قیصریه هستند که باعث زیبایی دو چندان سر در شدند. در بالاترین قسمت سر در هم دو نیم تنه تیرانداز مرد با لباسهای آن برهه، که تنه آن ها شیر و ببر می باشد و دم آن ها اژدها است را می توان مشاهده کرد. این تصاویر که بر روی کاشی قرار گرفته اند،  نشان دهنده صورت فلکی یا برج قوس است. نقاشی دیگری نيز شکارگاه سلطنتی را به تصویر کشیده است. دو طرف سر در دو سکوی بزرگ سنگی که با سنگ یشم و سماق پوشیده شده اند، جای دارند که در گذشته زرگرها و طلا فروشان در آنجا بساط می کردند.



سر در قیصریه شامل یک دروازه اصلی، چهار در فرعی و یک حوض می باشد و از سمت راست به ضرابخانه شاهی و در طرف مقابل به کاروانسرای شاهی متصل است. از این بازار بزرگ شاهی بازارهای دیگری  نیز منشعب می ‌شدند که برخی از آنها مثل  بازار عریان ، هارونیه، نیم‌ آورد گلشن،  مخلص سماورسازها و مقصودبیک هستند که هنوز هم به فعالیت خود ادامه می دهند. نزدیکترین جاذبه های گردشگری به این منطقه بازار ، میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، مسجد جامع عباسی و مسجد شیخ لطف الله می باشند، هم چنین اگر قصد بازدید از سر در قیصریه را دارید روشنایی روز بهترین زمان می باشد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اصفهان
شهر اصفهان
آدرس استان اصفهان، شهر اصفهان، میدان نقش جهان، بازار قیصریه
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره صفویه
ورودی (بلیط) رایگان
معمار استاد علی اکبر اصفهانی
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
بازار
پوشش اینترنت 4G
بوفه
سرویس بهداشتی
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به کاشان و نیاسر
برنامه سفر ۳ روزه به اصفهان
جاذبه های مرتبط
خانه مشیرالملک انصاری اصفهان اصفهان
انگورستان ملک اصفهان اصفهان
تپه سیلک اصفهان کاشان
منارجنبان اصفهان اصفهان
کاخ چهلستون اصفهان اصفهان اصفهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}