شهر باستانی حریره

استان هرمزگان، جزیره کیش، بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه
معرفی

در شمال جزیره کیش و در نزدیکی مجموعه المپیک، شهر باستانی حریره با وسعت ۱۲۰ هکتار قرار دارد. در گذشته، جزیره کیش بنا به موقعیت خاص خود، به یک بندرگاه با جایگاه ویژه مبدل می شود، به همین منظور، شمال جزیره  به علت داشتن ساحل صخره ای مرتفع و 3 خلیج و دماغه برای احداث شهری بندری به نام حریره انتخاب می شود. این شهر باستانی با قدمت ۸۰۰ سال مکانی بسیار آباد بوده و به سبب همین سرسبزی و آرامش به نام حریره خوانده می شود، همچنین در گذشته یکی از مناطق مهم تجاری و بازرگانی و مرکز ارتباطی بین ایران، هند و چین به شمار می رفته. ملوک بنی قیصر و خاندان طیبی در کیش و اتابکان سلغری در فارس نیز بسیار به این شهر ارزش بخشیده و موجب رونق هر چه بیشتر آن بوده اند.



امروزه بیشتر قسمت های شهر تخریب شده اما از آثار باقی مانده می توان، شکوه و جلال آن در گذشته را تشخیص داد. در جست و جوهای صورت گرفته در این شهر، سکه های قدیمی و آثار باستانی ارزشمندی یافت شده است. در ساخت ساختمان های شهر از سنگ‌ واره‌ های صدفی، سنگ‌ های آهکی و مرجانی استفاده شده و مصالحی چون خشت و‌ آجر کمتر به کار رفته است و برای جلوگیری از حمله دزدان دریایی به صورت قلعه احداث شده و برج و بارو بوده نیز دارد. خانه اعیانی، مسجد، اسکله شهر حریره ،حمام، بخش‌ های کارگاهی و صنعتی، تاسیسات آبی و بندرگاه دیدنی‌ های این شهر تاریخی هستند. خانه اعیانی شهر حریره، دارای مساحت زیاد و دو بخش می باشد، یک بخش بزرگ تر و یک بخش کوچک تر که بخش های به جا مانده درآن شامل سکو های درب ورودی، اتاق شاه نشین و حیاط مرکزی می باشند.



کارگاه های صنعتی از جذاب ترین دیدنی های این شهر باستانی هستند، به عنوان مثال کوره های شیشه گری موجود در منطقه که از زمان های بسیار دور به جای مانده اند و بازدید از آنها بسیار لذت بخش می باشد. یکی از قدیمی ترین حمام های ایران حمام باستانی این منطقه است که با مساحت 500 متر مربعی خود، دو خزینه بزرگ و کوچک، گرمخانه و یک انبار دارد. مسجد حریره، بدون سقف بوده و معماری خاصی دارد که به دوران حکومت سلجوقیان تعلق داشته و به عنوان محل اقامت تجار در برخی زمان ها بوده است. از جمله مکان های دیدنی‌ اطراف شهر باستانی حریره می توان  شهر زیرزمینی کاریز، آب‌ انبار سنتی کیش، مرکز خرید دامون و کلوپ دریایی آکواریوس را نام برد، که در طول سفر میتوانید از آنها نیز بازدید کنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان هرمزگان
شهر کیش
آدرس استان هرمزگان، جزیره کیش، بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) قرن چهار هجری قمری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به جزایر قشم، هرمز و هنگام
برنامه سفر 3 روزه به بندرعباس و بندر لنگه
برنامه سفر 4 روزه به کیش
جاذبه های مرتبط
بازار درگهان هرمزگان درگهان
پارک دلفین هرمزگان کیش
حمام گله داری هرمزگان بندرعباس
کارگاه لنج سازی گوران هرمزگان قشم
مسجد ملک بن عباس هرمزگان بندرلنگه
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}