شهر زیرزمینی کاریز

استان هرمزگان، جزیره کیش، میدان المپیک، مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیر زمینی کیش (کاریز)
معرفی

شهر زیرزمینی کاریز یکی از مقاصد گردشگری و تاریخی استان هرمزگان است که در جزیره کیش قرار دارد و طبق آثار به دست آمده حدود 2500 سال قدمت دارد و نمونه کاملی از هنر و مهارت معماران ایران می‌باشد. کاریز در زبان فارسی به معنی قنات است؛ شهر زیر زمینی کاریز در واقع شبکه ای از آب‌های زیرزمینی است که در گذشته از آن به عنوان قنات و محلی برای ذخیره و تامین آب شیرین مورد نیاز ساکنین جزیره استفاده می‌کردند. عمق این قنات حدود 16 متر بوده و وسعت آن حدود ده هزار متر مربع است، سقف آن پوشیده از صدف‌ها و مرجان‌هایی است که قدمت آن‌ها 270 تا 570 میلیون سال می‌باشد.



با توجه به این که ارتفاع جزیره کیش زیاد نیست، حفر و احداث قنات دو هزار ساله آن به دست ایرانیان خلاق در لایه گل مارن (مرگل) اهمیت و ارزش این قنات را بیش از پیش نمایان می‌کند. قنات قدیمی کیش حدود 15 کیلومتر طول دارد که از منطقه صفین و محل فرودگاه فعلی شروع شده و به شهر تاریخی حریره می‌ریزد. قرار گیری این قنات در تنها جزیره مرجانی دنیا و ویژگی هایی چون سقف مرجانی، جریان آب شیرین و گردش هوای خنک در آن، این جاذبه را در زمره‌ی مهم‌ترین جاذبه‌های ایران و حتی جهان قرار می‌دهد.



در گذشته این قنات جاذبه‌ایی برای مسافران و توریست‌ها نداشت، اما در سال 1378 مهندس حاجی حسینی با سرمایه گذاری شخصی پروژه احیای این کاریز را کلید زد و این بنا را با استفاده از اصول معماری ایرانی مرمت و بازسازی کرد و بعد از آن تبدیل به یک جاذبه گردشگری جهانی شد. شهر زیرزمینی کاریز شامل قسمت‌های مختلف از جمله غرفه‌های صنایع دستی ایران و جهان، رستوران سنتی و جدید و موزه می‌باشد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان هرمزگان
شهر کیش
آدرس استان هرمزگان، جزیره کیش، میدان المپیک، مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیر زمینی کیش (کاریز)
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) 2500 سال قدمت
نوع بنا سنگی
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
برق
آب اشامیدنی
پوشش اینترنت 4G
غرفه صنایع دستی
نمازخانه
کافه
سرویس بهداشتی
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به جزایر قشم، هرمز و هنگام
برنامه سفر 3 روزه به بندرعباس و بندر لنگه
برنامه سفر 4 روزه به کیش
جاذبه های مرتبط
بازار درگهان هرمزگان درگهان
پارک دلفین هرمزگان کیش
حمام گله داری هرمزگان بندرعباس
مسجد ملک بن عباس هرمزگان بندرلنگه
کارگاه لنج سازی گوران هرمزگان قشم
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}