عمارت دهدشتی بوشهر

استان بوشهر، شهر بوشهر، خیابان انقلاب، ضلع شمال غربی مسجد امام، پشت بانک مسکن شعبه مرکزی
معرفی

عمارت دهدشتی در بوشهر به عنوان یکی از جاهای دیدنی با تاریخ قاجاریه شناخته می‌شود. این عمارت که به نام عمارت روغنی هم شناخته می‌شود، توسط حاج غلامحسین دهدشتی ساخته شده و به عنوان یک نمونه از معماری تاریخی این دوره در بافت قدیمی بوشهر مورد توجه قرار می‌گیرد. اسم عمارت به دلیل فعالیت تجاری اصلی صاحبش به عنوان تاجر روغن به عنوان عمارت روغنی هم شناخته می‌شود. این مکان جزء جاهایی است که بازدید از آن باعث آشنایی با تاریخ و فرهنگ مردم بوشهر می‌شود. عمارت دهدشتی به لحاظ معماری و تاریخی یکی از جواهرات بافت قدیمی بوشهر است. این ساختمان چهار طبقه دارد که در زمان ساخت خود بسیار غرورآفرین به نظر می‌رسید زیرا بیشتر ساختمان‌های دوران قاجاریه دو یا سه طبقه بودند. استفاده از مصالح محلی مانند گچ، سنگ مرجانی، آهک و چوب ساج به همراه دیگر جزئیات معماری مانند شیشه‌های رنگی و تزیینات گچبری باعث شده تا این ساختمان به یک آثار معماری بی‌نظیر تبدیل شود.



عمارت دهدشتی در طول تاریخ تعدادی تغییرات و مرمت‌ها را تجربه کرده است و از سال 1377 توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر مرمت و بازسازی شده است. این اقدامات شامل شمع‌گذاری، تعمیر پشت بام، و بازسازی قسمت‌های فروریخته و تدارکات دیگر مرتبط با حفظ و مرمت این عمارت تاریخی بوده است. عمارت دهدشتی اکنون به عنوان یک معلم تاریخی و معماری مهم در بوشهر شناخته می‌شود و از آثار ملی ایران به شمار می‌آید.



در حال حاضر موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس در عمارت دهدشتی بوشهر مجموعه‌ای برجسته از اشیا، اسناد و تصاویر را از دوره‌های مختلف تاریخ پزشکی در خلیج فارس به نمایش می‌گذارد. این موزه در معرض بازدیدکنندگان مطالبی از دوران باستان تا دوره مدرن شامل لوح‌های عیلامی، مجسمه‌های گل پخته، وسایل جراحی، وسایل پزشکی، کتب طبی، و تصاویر تاریخی ارائه می‌دهد. این مجموعه تاریخی با اهمیت از تحولات پزشکی در خلیج فارس خبر می‌دهد و به بازدیدکنندگان فرصت می‌دهد تا با زمینه‌های مختلف پزشکی از دوران باستان تا دوران معاصر آشنا شوند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان بوشهر
شهر بوشهر
آدرس استان بوشهر، شهر بوشهر، خیابان انقلاب، ضلع شمال غربی مسجد امام، پشت بانک مسکن شعبه مرکزی
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید بین 1 تا 2 ساعت
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره قاجاریه
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به بوشهر
جاذبه های مرتبط
قلعه خورموج بوشهر خورموج
پارک ملی نایبند بوشهر عسلویه
مدرسه سعادت بوشهر بوشهر
گنبد نمکی جاشک بوشهر خورموج
عمارت کازرونی بوشهر بوشهر بوشهر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}