عمارت شهرداری قزوین

استان قزوین، شهر قزوین، خیابان شهرداری
معرفی

عمارت شهرداری قزوین در خیابان شهرداری شهر قزوین قرار دارد و بنای آن مربوط به زمان قاجاریان است؛ این بنا اولین ساختمان شهرداری در ایران می باشد. ساخت این بنا به زمانی می رسد که یک شرکت روسی برای احداث جاده به ایران آمدند و با آغاز کار اقدام به ساخت مجموعه بناهایی برای خود در محله پنبه ریسه کردند؛ از جمله این بناها عمارت لاله زار (ساختمان بلدیه یا همان شهرداری کنونی) است. این ساختمان را به عنوان تالار اجتماعات هنری بنا کردند تا مورد استفاده کارکنان خود قرار گیرد. بعد از خروج روس ها، در سال ۱۳۰۶ در نهایت این ساختمان به شهرداری قزوین اختصاص داده شد.



ورودي عمارت شهرداری قزوین بلند تر از کف حياط می باشد و دارای شش ستون در ایوان جنوبی است؛ این ستون ‌های استوانه ای، سرستون ‌هایی زینتی با شکل حلزون و گل دارند و حامل سقف ساختمان هستند. در بالای ساختمان چهار مناره کوتاه آجری به صورت مکعب و طاق تزیینی قرار دارد که تزییناتی از گچ روکار و آجرکاری به سبک گره چینی در آن خودنمایی می کند. در و پنجره‌های جنوبی، شرقی و غربی ساختمان نیز قابی تزیینی به شکل طاق یا قوس و شیشه‌های رنگی دارند. چند اتاق بزرگ و کوچک و یک سالن تقریبا دویست متری با تزیینات گچبری مختصری در سقف از ویژگی‌های دیگر این عمارت می باشند.



بعد از مرمت ساختمان شهرداری در سال های اخیر این بنا به موزه بلدیه تغییر کاربری داده و از جمله آثاری که در آن نگهداری می شوند می توان به زین اسب، دستگاه تایپ و رادیوگرام صدرالعلما (اولین شهردار قزوین)، مکاتبات اداری، نامه‌های ارسال شده توسط مردم، بیش از ۲۰۰۰ سند از حوزه‌های شهرداری و نیز اسنادی در خصوص شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری همچون شرکت آب و برق اشاره کرد. بهترین زمان پیشنهادی برای سفر به شهر قزوین و بازدید از این بنا  فصل بهار و مخصوصا در تعطیلات نوروزی می باشد زیرا در این زمان مکان های گردشگری در قزوین بسیار پررونق‌ترهستند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان قزوین
شهر قزوین
آدرس استان قزوین، شهر قزوین، خیابان شهرداری
دسته‌بندی شهری
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) عصر ناصری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
سرویس بهداشتی
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به قزوین
برنامه سفر 2 روزه به قزوین
جاذبه های مرتبط
تپه سگز آباد قزوین قزوین
امامزاده شاهزاده حسین قزوین قزوین قزوین
گراند هتل قزوین قزوین قزوین
قلعه الموت قزوین قزوین
سردر عالی قاپو قزوین قزوین قزوین
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}