عمارت هشت بهشت

استان اصفهان، شهر اصفهان، خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی، کاخ هشت بهشت
معرفی

یکی از عمارت های باشکوه صفو ، عمارت هشت بهشت است که  به نام‌های دیگری مثل هشت به هشت و هشت در بهشت نیز معروف است. ساخت كاخ هشت بهشت اصفهان در سال ۱۰۸۰ هجری قمری و در زمان سلطنت شاه سلیمان صفوی انجام گردید. این عمارت در دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به مدرسه همایونی تبدیل شد و سرانجام تحت نظر وزارت فرهنگ و هنر به عنوان پارک مورد استفاده قرار می گیرد. خیابان شمالی عمارت به کاخ چهلستون مربوط می‌شود و خیابان غربی با سر در بزرگی به خیابان چهار باغ می رسد. عمارت هشت بهشت، در میانه باغ بلبل قرار دارد و به صورت 8 ضلعی است که چهار نما دارد اما هیچ یک شبیه دیگری نیست.



نمای بیرونی کاخ تزیینات کاشی‌ کاری قابل توجهی در بالای حوض دارد که موضوع برخی از آنها درباره ی داستان‌های پندآموز، برخی دیگر شامل نمادهای حماسی و ملی یا صحنه‌های شکار جانوران و پرندگان و گاه جانوران اسطوره‌ای است. این عمارت دو طبقه در فاصله ۲ متری از سطح زمین بر روی سنگ‌های مرمرین تبریزی با ارتفاع ۳۰ متر ساخته شده و اتاق‌ های طبقه اول آن مملو از گچ‌ بری و نقاشی های بی نظیر است و در طبقه دوم عمارت نیز رواق‌ها، اتاق‌ها، طاق‌ها و پنجره‌ها و آینه های منحصر به فرد روی دیوار، فضایی تماشایی ایجاد کرده اند.



بخش خارجی عمارت با سنگ فرش های زیبایی پوشیده شده و در میانه ی این محیط سنگ فرش شده جوی كوچكی وجود دارد كه آب‌های اضافی حوض‌های داخل و خارج عمارت به سمت آن هدایت می شود. فضای كاخ با چنارهای عظیم و باغچه‌های گل رز و یاسمن احاطه شده است. کاخ هشت بهشت به جاذبه های گردشگری مهم دیگری مثل میدان نقش جهان، کاخ عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله نزدیک می باشد و می توانید در طول سفر از آنها نیز بازدید کنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اصفهان
شهر اصفهان
آدرس استان اصفهان، شهر اصفهان، خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی، کاخ هشت بهشت
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) 1080 قمری
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به کاشان و نیاسر
برنامه سفر ۳ روزه به اصفهان
جاذبه های مرتبط
خانه مشیرالملک انصاری اصفهان اصفهان
انگورستان ملک اصفهان اصفهان
تپه سیلک اصفهان کاشان
منارجنبان اصفهان اصفهان
کاخ چهلستون اصفهان اصفهان اصفهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}