غار باستانی هوتو

استان مازندران، شهرستان بهشهر، روستای تروجن
معرفی

غار باستانی هوتو در نزدیکی بهشهر و در روستای تروجن وواقع شده و آثار باستانی مهمی دربارهٔ زندگی انسان‌های اولیه در آن کشف شده است. در ورودی بهشهرو در فاصله‌ی پنجاه متری غار باستانی هوتو، غاری دیگری به نام کمربند قرار گرفته‌ که دارای دو مدخل در دو ارتفاع مختلف و یک سوراخ تهویه در سقف است. غار کمربند دارای ورودی تاقی شکل است، اما غار هوتو دارای دو ورودی است که یکی بالای دیگری کنده شده و در سقف غار هم حفره ه‎ایی جهت ورود و خروج هوا به داخل غار قرار دارد. غار هوتو و غار کمربند به واسطه‌ی اکتشاف‌ اسکلت انسانهایی با قدمت هفتاد هزار ساله، دارای شهرتی جهانی‌اند.



در این غارها نشانه‌هایی از دوران یخچال، عهد آهن، نوسنگی و پارینه سنگی مشاهده شده که از مهمترین آن‌ها اسکلت مادر ۱۶ساله و نوزادش و همچنین اشیائی از سنگ چخماق مربوط به عصر پارینه سنگی می باشد. دانشمندان با کنار هم گذاشتن تکه‌های جمجمه‌های پیدا شده از سه انسان با قدمت حدود ده هزار سال، به مدل جمجمه این انسان‌ها دست یافتند. شکل جمجمه اسکلت‌ها تا حد زیادی مشابه جمجمه انسان امروزی می باشد از همین رو انسان هوتو یکی از یافته‌های مهم دانشمندان بوده که آن را مربوط به اولین نسل‌های انسان امروزی می‌دانند.



در غار کمربند، پارچه‌هایی به دست آمده که ثابت می‌کند اقوام ایرانی از همان آغاز غارنشینی، پشم گوسفند و بز را به‌ شکل پارچه می‌بافتند و انجام آزمایش‌ کربن ۱۴ بر روی پارچه‌ها مشخص شد که قدمتشان مربوط به ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد است. در عمیق‌ترین نقاط و گودال های غار کمربند، سنگریزه‌هایی از عصر یخچالی یافت شده و در این گودال های طبقاتی آثاری از عصر آهن تا نئولیتیک و در قسمت های پایین تر آثاری از دوران پالئولیتیک مشاهده می شود. اگر دوست دارید از خانه انسان‎های ماقبل تاریخ دیدن کنید باید از بهشهر به سمت غرب، یعنی رستم‎کُلا بروید و علاوه بر بازدید از غار های تاریخی می توانید از فضای دلنشین و سرسبز باغ هایی که در اطراف باغ جای گرفته اند بهره مند شوید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع جاده خاکی
نوع آب و هوا معتدل
نوع منطقه کوهستانی
استان مازندران
شهر بهشهر
آدرس استان مازندران، شهرستان بهشهر، روستای تروجن
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) پیش از میلاد
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به رامسر
جاذبه های مرتبط
بلوار معلم رامسر مازندران رامسر
پل محمد حسن خان مازندران بابل
موزه ننه مکرمه مازندران بابل
آبشار گزو مازندران شیرگاه
سایت موزه گوهرتپه مازندران بهشهر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}