غار خربس

استان هرمزگان، ۱۵ کیلومتری جنوب جزیره قشم، سمت راست جاده‌ قشم به روستای خربس و روستای رمچاه
معرفی

غار خربس که به دوره مادها بازمی‌گردد، در قلب کوه‌های زاگرس قرار دارد. این غار با معماری منحصر به فردی برخوردار است و توسط تپه‌های مرجانی احاطه شده‌است. ساختار آن شباهت‌هایی به دخمه‌های مناطقی نظیر آذربایجان و لرستان دارد. هنگام نگاه اولیه به غار، فقط سوراخ‌های بزرگ مانند پنجره‌ها مشاهده می‌شوند. اگرچه ظاهر ساده غار ابتدا چندان جلب‌کننده به نظر نمی‌رسد، اما هنگام ورود به داخل آن و بالا رفتن از پله‌ها، عظمت آن شما را مجذوب خواهد کرد. در دهانه غار برکه‌ای است که آب باران در آن جمع می‌شود. وقتی وارد می‌شوید، نور خارجی از دست می‌رود و به دالان‌هایی می‌رسید که شامل 9 روزنه است. امروزه فقط از یکی از این روزنه‌ها وارد و از دیگری خارج می‌شوید. در داخل غار تالارها، دهلیزها و اتاق‌هایی وجود دارد و روی دیواره‌ها حکاکی‌هایی از صدف‌ها نشان‌دهنده غرق بودن غار در دریا است. این تصویرها و نقوش به تاریخچه پر جلال غار اشاره دارند.



راهروهای باریک غار خربس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که جلوی حرکت با سرعت بالا و دویدن افراد را می‌گیرد. این طراحی هوشمندانه با هدف کاهش سرعت مهاجمین در زمان حملات و ایجاد فرصت برای دفاع از افراد درون غار انجام شده است. همچنین، در پایین دهانه غار برکه‌ای قرار دارد که جهت جمع‌آوری آب باران استفاده می‌شده و انسان‌های قدیم از آن به عنوان منبع آب خود بهره می‌بردند. در طبقهٔ دوم غار خربس، اتاق‌هایی با ابعاد ۴ در ۵.۵ متر وجود دارند که به دالان‌ها متصل هستند. این اتاق‌ها تالاری با مساحت حدود ۲۵ مترمربع را احاطه کرده‌اند. این تالار به اندازه دو قالی ۱۲ متری است. همچنین، دو طاقچه در تالار قرار گرفته که احتمالا به عنوان محل قراردادن چراغ‌ها بوده‌اند.



محلی‌ها از وجود جفتی عقاب ماهی‌گیر بر فراز غار خربس و در ارتفاعات صخره‌ای خبر می‌دهند، که به گونه‌های نادر و ارزشمند جهان تعلق دارند. در عین حال، در زوایای تاریک و حفره‌های پایینی غار، خفاش‌های دم موشی وجود دارند که گفته می‌شود نسل آن‌ها در خطر است. ولی در غار خربس، این خفاش‌ها در امان و امنیت زندگی می‌کنند. غار خربس در جزیره قشم واقع شده است، که جزیره‌ای گرمسیری در جنوب ایران است. بهترین زمان برای بازدید از قشم، فصل‌های پاییز و زمستان است، زیرا در این فصول هوا خنک و مطبوع می‌شود. با سفر در این زمان، می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری قشم بدون نگرانی از گرما و آفتاب لذت ببرید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان هرمزگان
شهر قشم
آدرس استان هرمزگان، ۱۵ کیلومتری جنوب جزیره قشم، سمت راست جاده‌ قشم به روستای خربس و روستای رمچاه
دسته‌بندی طبیعی
مدت زمان بازدید بین ۱ تا ۲ ساعت
سال ساخت (قدمت) دوره‌ مادها
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به جزایر قشم، هرمز و هنگام
برنامه سفر 3 روزه به بندرعباس و بندر لنگه
برنامه سفر 4 روزه به کیش
جاذبه های مرتبط
بازار درگهان هرمزگان درگهان
پارک دلفین هرمزگان کیش
حمام گله داری هرمزگان بندرعباس
مسجد ملک بن عباس هرمزگان بندرلنگه
کارگاه لنج سازی گوران هرمزگان قشم
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}