غار قلعه کرد

استان قزوین، شهرستان آبگرم، روستای حصار
معرفی

غار قلعه کرد با قدمتی ۴ میلیون ساله در۲۰ کیلومتری برج‌های خرقان در روستای حصار از توابع شهر آبگرم استان قزوین جای گرفته است. ورودی غار، ۵ متر ارتفاع و ۲۱ متر عرض دارد؛ بعد از ورودی راهرویی در حدود ۲۰ متر وجود دارد که به یک چاه ۱۲متری ختم می شود؛ این چاه درست بالای سقف تالار بزرگ  غار با وسعت تقریبی هزار متر مربع قرارگرفته است. علاوه بر تالار بزرگ، این غار چند تالار بزرگ و کوچک دیگر نیز دارد که به وسیله راهروهایی به هم وصل می شوند؛ ارتفاع پایین ترین قسمت کف غار تا بالاترین نقطه آن را حدود ۲۰ مترتخمین می زنند.



سرتاسرغار قلعه کرد از تزئینات آهکی بزرگ و کوچک پوشیده شده است؛ چکنده‌ها (استلاگتیت) و چکیده‌ ها (استلاگمیت) بیشترین اشکال موجود در این غار می باشند و اندازه هر کدام ازاین اشکال متفاوت است و این تفاوت و تنوع در اندازه، باعث جذابیت بیشتر فضای غار شده است؛ همچنین اشکال آهکی گل کلمی، اشکال سوزنی شکل ریز و اشکالی معروف به نی نوشابه نیز در این غار دیده می شوند. رطوبت درهمه جای غارحس می شود و میانگین دمای غار بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد؛ این غار محل زندگی خفاش بال خمیده کم‌رنگ و خفاش گوش موشی می باشد.



ازدیرینه ترین مکان هایی که بشر برای امنیت خود در آن پناه می‌گرفته غار قلعه کرد می باشد؛ مهم‌ترین دلیل اثبات سکونتگاه بودن این غار، نقاشی‌هایی است که روی دیوارهای این غار وجود دارند؛ علاوه بر این در کاوش‌های صورت گرفته در این غار اشیای سفالی، سرپیکان و استخوان های اسب به دست آمده که می توان  با توجه به این کشفیات قدمت حضور انسان در این غار را بین ۴۰ الی ۲۰۰هزار سال پیش تخمین ‌زد. در نهایت برای بازدید از این جاذبه طبیعی تاریخی داشتن مهارت صخره نوردی و کوه نوردی ضروری است و داشتن کلاه ایمنی و وجود راهنما  برای دیدن درون غار توصیه می گردد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان قزوین
شهر آبگرم
آدرس استان قزوین، شهرستان آبگرم، روستای حصار
دسته‌بندی طبیعی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) 4 میلیون سال پیش
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به قزوین
برنامه سفر 2 روزه به قزوین
جاذبه های مرتبط
تپه سگز آباد قزوین قزوین
امامزاده شاهزاده حسین قزوین قزوین قزوین
گراند هتل قزوین قزوین قزوین
قلعه الموت قزوین قزوین
سردر عالی قاپو قزوین قزوین قزوین
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}