غار قوری قلعه

استان کرمانشاه، ۲۵ کیلومتری شهر روانسر، نزدیک روستای قوری قلعه، دامنه کوه شاهو
معرفی

غار قوری قلعه، بزرگ‌ ترین غار آبی خاورمیانه با پیشینهٔ ۶۵ میلیون سال در استان کرمانشاه، در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر، در جوار روستای قوری قلعه جای گرفته‌ است. این غار با ۱۲ کیلومتر طول و ۳۱۴۰ متر عمق بزرگترین غار آبی آسیا و طولانی‌ترین غار ایران به شمار می رود. غار قوری قلعه از قندیل‌ها و تالارهای زیبا و سحرانگیز به نام‌های عروس، بتهوون، نماز و چهار آبشار تماشایی تشکیل شده است.  در دوره ساسانیان در این محل دژی وجود داشت که به آن گورا قلا می‌گفتند و در حال حاضر تنها آثاری از آن باقی مانده است. گورا درزبان کردی به معنای بزرگی و قلا  به معنی قلعه یا دژ است. با گذر زمان این کلمه به گوری قلا و سپس قوری قلعه تبدیل شد؛ سالیان بعد نیز روستایی که در نزدیکی این دژ ساخته شد اسم خود را از آن گرفت و غار نیز قوری قلعه نام گرفت.



غار قوری قلا در سال های ۱۳۳۶، ۴۵ و سال ۶۲ توسط ۳ گروه غارشناس آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی شناسایی شد؛ آنها تنها ۴۵۰ متر از عمق این غار عظیم را کشف کرده بودند. از زمان کشف غار تا به حال، چندین دوره کاوش در غار توسط غارنوردان صورت گرفته که هربار این افراد تا عمق چندکیلومتری غار پیش رفتند. اما مهم‌ترین کاوش در این مکان در سال ۱۳۶۶ صورت گرفت که در پی آن حدود ۳۰ کیلومتر از غار کشف شد. در اواسط دهه هفتاد عملیات ساخت و ساز غار جهت بازدید گردشگران آغاز شد و سرانجام در سال ۱۳۷۸ پروژه به پایان رسید و غار بزرگ آبی آماده میزبانی از بازدیدکنندگان گردید.



از مهمترین ویژگی‌های  این غار وسعت آن می باشد که از این جهت در میان غارهای خاورمیانه رتبه اول را داراست. طول غار ۱۲ کیلومتر و عمق آن به ۳,۱۴۰ متر می‌رسد؛ عمق حوضچه‌های کف غار هم در عمیق‌ترین حالت ۱۴ متر است. غار در همه فصول سال دمای ثابتی دارد؛ رطوبت آن ۸۹ درصد و دمای داخل آن هفت تا یازده درجه سانتی‌گراد می باشد. ضمنا این غار محل زندگی گونه نادری از خفاش ها به نام خفاش گوش موشی و  همینطور سمندر خال زرد است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان کرمانشاه
شهر روانسر
آدرس استان کرمانشاه، ۲۵ کیلومتری شهر روانسر، نزدیک روستای قوری قلعه، دامنه کوه شاهو
دسته‌بندی طبیعی
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
آلاچیق
سرویس بهداشتی
رستوران
پارکینگ
امکانات تفریحی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به کرمانشاه
جاذبه های مرتبط
کاروانسرای شاه عباسی بیستون کرمانشاه کرمانشاه
تکیه بیگلر بیگی کرمانشاه کرمانشاه
بیستون کرمانشاه کرمانشاه
تکیه معاون الملک کرمانشاه کرمانشاه
طاق بستان کرمانشاه کرمانشاه
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}